このアイテムのアクセス数: 1020

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
120_9.pdf2.15 MBAdobe PDF見る/開く
タイトル: <論文>江馬務の〈歴史の可視像化〉論 --京都画壇と風俗研究会の萃点を論点として--
その他のタイトル: <Articles>'Visualization of History' by Tsutomu Ema: On the Cultural Interaction between Kyoto Painting Circles and Fuzoku Kenkyukai (Society for Changing Customs)
著者: 青江, 智洋  KAKEN_name
著者名の別形: AOE, T.
キーワード: 江馬務
京都市立絵画専門学校
風俗研究会
京都画壇
歴史画
Tsutomu Ema
Kyoto City Specialist School of Painting
Research Group on Manners and Customs
Kyoto painting circles
history painting
発行日: 28-Feb-2023
出版者: 京都大學人文科學研究所
誌名: 人文學報
巻: 120
開始ページ: 9
終了ページ: 46
抄録: 風俗史研究者として知られる江馬務(1884-1979)の主要な研究は,『江馬務著作集』に結実している。しかし,江馬が研究に基づいて実践した活動や社会のニーズに応じて取り組んだ事業,すなわち実物の装束を用いた時代扮装実演,映画の時代考証,祭礼や年中行事の考案ならびに指導等について著作集から得られる情報は限定的である。したがって彼の社会的活動に関しては研究の蓄積が乏しく,今日において正当な評価がなされているとは言い難い。梅棹忠夫は江馬の成し遂げた仕事を〈歴史の可視像化〉と評しているが,その意味するところを具体的に示してくれているわけではない。また,江馬の研究活動に見られる特徴として,ビジュアル性の重視を指摘する先行研究がある。確かに江馬の著作物には図版が多用されており,それは風俗研究に係る概説書の中で異彩を放っている。しかし,なぜ彼が研究活動においてビジュアル性を重視するようになったのかについては詳らかでない。この点を明らかにし,〈歴史の可視像化〉の実像に迫ることを本稿の目的とした。本稿では,江馬の研究活動がビジュアル性を重視する方向に導かれていった契機として,京都市立絵画専門学校において聴講生等に資する講義を模索する中で視覚に訴えた伝達手法を見出したこと,京都画壇を担う少壮の画家たちと様々な協働事業に取り組んだこと,映画等の視覚メディアから時代考証に係るブレインとして重用されたことを指摘した。また,画家をはじめ多様な文化人が交流する萃点となった風俗研究会の活動や事業を具体的に検討することにより,梅棹が評した〈歴史の可視像化〉の実像に迫った。結論として,江馬にとって〈歴史の可視像化〉は,歴史や風俗を考証のもとにビジブルまたはタンジブルなものとして再現して示すことであり,それは画家をはじめとする様々な立場の人に自らの研究成果を伝えたり共有したりするためのアウトプットに係る1つの手法であったと論じた。そしてそれは京都画壇の画家たちとの関わりによって彼が構築した研究手法であると結論付けた。
Sources regarding the social activities of Tsutomu Ema (1884-1979), known as a researcher of Japanese old manners and customs, are limited and they haven’t been reviewed in a reasonable manner. Although Tadao Umesao evaluated Ema’s achievements as “visualization of history, ” there is no detailed explanation to the reason why Ema’s research activities were led to focus on visualization. In this article, I indicated three reasons to make it clear: having developed a visual means of communication in search of lectures for the students of the Kyoto City Specialist School of Painting (present Kyoto City University of Arts); having worked on various projects with painters from Kyoto painting circles; and having been appreciated by visual media (e.g. films) as the brains for background research. I sought for the real meaning of “visualization of history” by looking into the activities of various artists and intellectuals gathered in the Research Group on Manners and Customs. I concluded the article by referring to Ema’s own research method developed while he interacted with painters from Kyoto painting circles, which enabled the painters and other professionals to share their achievements as visible or tangible output. For Ema, “visualization of history” was to reproduce history and old manners and customs based on his research.
記述: 特集 : 近代京都と文化
Special Issue : Modern Kyoto Culture
DOI: 10.14989/281919
URI: http://hdl.handle.net/2433/281919
出現コレクション:第120号 <特集 : 近代京都と文化>

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。