このアイテムのアクセス数: 231
このアイテムのファイル:
ファイル | 記述 | サイズ | フォーマット | |
---|---|---|---|---|
2236-02.pdf | 6.99 MB | Adobe PDF | 見る/開く |
完全メタデータレコード
DCフィールド | 値 | 言語 |
---|---|---|
dc.contributor.author | 松本, 昌也 | ja |
dc.contributor.author | 若尾, 波月 | ja |
dc.contributor.author | 清水, 克彦 | ja |
dc.contributor.alternative | MATSUMOTO, Masaya | en |
dc.contributor.alternative | WAKAO, Hazuki | en |
dc.contributor.alternative | SHIMIZU, Katsuhiko | en |
dc.date.accessioned | 2023-05-31T05:59:30Z | - |
dc.date.available | 2023-05-31T05:59:30Z | - |
dc.date.issued | 2022-12 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2433/282946 | - |
dc.description.abstract | For the teaching of figures in the Department of Mathematics at junior high schools, there is a need for teaching materials that enable students to experimentally investigate the properties of figures and to think about them in an advanced way using ICT. In this study, we developed a teaching material based on van Aubel's theorem. This teaching material is based on a heuristic activity in which students discover properties of figures inductively, and perform specializations and generalizations. In addition, the use of GeoGebra Cassroom is discussed, and suggestions are given regarding the ICT environment for heuristic teaching materials. | en |
dc.language.iso | jpn | - |
dc.publisher | 京都大学数理解析研究所 | ja |
dc.publisher.alternative | Research Institute for Mathematical Sciences, Kyoto University | en |
dc.subject | Geo Gebra | en |
dc.subject | ヴァンオーベルの定理 | ja |
dc.subject | 実験数学 | ja |
dc.subject | 初等幾何 | ja |
dc.subject | 中学図形 | ja |
dc.subject | 合同 | ja |
dc.subject.ndc | 410 | - |
dc.title | Van Aubel's theoremを題材にした数学探究教材の開発 : GeoGebra Classroomを用いた問題を発展的に考える授業の提案 (数学ソフトウェアとその効果的教育利用に関する研究) | ja |
dc.title.alternative | A development of mathematical inquiry materials based on Van Aubel's theorem : Proposal for a class to think developmentally about problems using GeoGebra (Study of Mathematical Software and Its Effective Use for Mathematics Education) | en |
dc.type | departmental bulletin paper | - |
dc.type.niitype | Departmental Bulletin Paper | - |
dc.identifier.ncid | AN00061013 | - |
dc.identifier.jtitle | 数理解析研究所講究録 | ja |
dc.identifier.volume | 2236 | - |
dc.identifier.spage | 9 | - |
dc.identifier.epage | 29 | - |
dc.textversion | publisher | - |
dc.sortkey | 02 | - |
dc.address | 市川学園 市川中学校・市川高等学校 | ja |
dc.address | 東京理科大学 理学研究科 科学教育専攻 | ja |
dc.address | 東京理科大学 理学研究科 科学教育専攻 | ja |
dc.address.alternative | Ichikawa Gakuen Ichkawa Junior & Senior High School | en |
dc.address.alternative | Tokyo University of Science, Graduate School of Science, Department of Mathematics and Science Education | en |
dc.address.alternative | Tokyo University of Science, Graduate School of Science, Department of Mathematics and Science Education | en |
dcterms.accessRights | open access | - |
datacite.awardNumber | 21K02931 | - |
datacite.awardNumber.uri | https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-21K02931/ | - |
dc.identifier.pissn | 1880-2818 | - |
dc.identifier.jtitle-alternative | RIMS Kokyuroku | en |
jpcoar.funderName | 日本学術振興会 | ja |
jpcoar.awardTitle | 「整数の性質」を対象とした実験数学の高校生向け理数探究Web教材の開発 | ja |
出現コレクション: | 2236 数学ソフトウェアとその効果的教育利用に関する研究 |

このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。