このアイテムのアクセス数: 231

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
2236-02.pdf6.99 MBAdobe PDF見る/開く
完全メタデータレコード
DCフィールド言語
dc.contributor.author松本, 昌也ja
dc.contributor.author若尾, 波月ja
dc.contributor.author清水, 克彦ja
dc.contributor.alternativeMATSUMOTO, Masayaen
dc.contributor.alternativeWAKAO, Hazukien
dc.contributor.alternativeSHIMIZU, Katsuhikoen
dc.date.accessioned2023-05-31T05:59:30Z-
dc.date.available2023-05-31T05:59:30Z-
dc.date.issued2022-12-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2433/282946-
dc.description.abstractFor the teaching of figures in the Department of Mathematics at junior high schools, there is a need for teaching materials that enable students to experimentally investigate the properties of figures and to think about them in an advanced way using ICT. In this study, we developed a teaching material based on van Aubel's theorem. This teaching material is based on a heuristic activity in which students discover properties of figures inductively, and perform specializations and generalizations. In addition, the use of GeoGebra Cassroom is discussed, and suggestions are given regarding the ICT environment for heuristic teaching materials.en
dc.language.isojpn-
dc.publisher京都大学数理解析研究所ja
dc.publisher.alternativeResearch Institute for Mathematical Sciences, Kyoto Universityen
dc.subjectGeo Gebraen
dc.subjectヴァンオーベルの定理ja
dc.subject実験数学ja
dc.subject初等幾何ja
dc.subject中学図形ja
dc.subject合同ja
dc.subject.ndc410-
dc.titleVan Aubel's theoremを題材にした数学探究教材の開発 : GeoGebra Classroomを用いた問題を発展的に考える授業の提案 (数学ソフトウェアとその効果的教育利用に関する研究)ja
dc.title.alternativeA development of mathematical inquiry materials based on Van Aubel's theorem : Proposal for a class to think developmentally about problems using GeoGebra (Study of Mathematical Software and Its Effective Use for Mathematics Education)en
dc.typedepartmental bulletin paper-
dc.type.niitypeDepartmental Bulletin Paper-
dc.identifier.ncidAN00061013-
dc.identifier.jtitle数理解析研究所講究録ja
dc.identifier.volume2236-
dc.identifier.spage9-
dc.identifier.epage29-
dc.textversionpublisher-
dc.sortkey02-
dc.address市川学園 市川中学校・市川高等学校ja
dc.address東京理科大学 理学研究科 科学教育専攻ja
dc.address東京理科大学 理学研究科 科学教育専攻ja
dc.address.alternativeIchikawa Gakuen Ichkawa Junior & Senior High Schoolen
dc.address.alternativeTokyo University of Science, Graduate School of Science, Department of Mathematics and Science Educationen
dc.address.alternativeTokyo University of Science, Graduate School of Science, Department of Mathematics and Science Educationen
dcterms.accessRightsopen access-
datacite.awardNumber21K02931-
datacite.awardNumber.urihttps://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-21K02931/-
dc.identifier.pissn1880-2818-
dc.identifier.jtitle-alternativeRIMS Kokyurokuen
jpcoar.funderName日本学術振興会ja
jpcoar.awardTitle「整数の性質」を対象とした実験数学の高校生向け理数探究Web教材の開発ja
出現コレクション:2236 数学ソフトウェアとその効果的教育利用に関する研究

アイテムの簡略レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。