ダウンロード数: 81

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
arepj.61.189.pdf721.42 kBAdobe PDF見る/開く
完全メタデータレコード
DCフィールド言語
dc.contributor.author楠見, 孝ja
dc.contributor.alternativeKUSUMI, TAKASHIen
dc.date.accessioned2023-07-06T08:59:17Z-
dc.date.available2023-07-06T08:59:17Z-
dc.date.issued2022-03-30-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2433/284027-
dc.descriptionIII 教育心理学と実践活動ja
dc.descriptionIII Educational Psychology and Practical Activitiesen
dc.description.abstract本稿は,高校公民科への心理学教育の導入について論じた。最初に,心理学が教科ではなく,公民科の科目の一部として教えられてきたことを述べた。つぎに,米国と英国における高校の心理学は,人気のある選択科目であり,科学としての心理学を重視している点で,日本における公民科「倫理」における心理学とは目標が異なることについて論じた。つづいて,日本の公民科カリキュラムにおける心理学的内容の変遷について述べ,その内容が,青年期の心理や現代思想としての精神分析に重点があり,60年近く変わっていなかったという問題点を指摘した。そして,学会などによるこれらの問題点を解決するための取組みについて述べた。そして,2022年から実施される新学習指導要領の公民科「倫理」において,個性,感情,認知,発達などの心理学の内容が導入されたことについて述べた。また,新学習指導要領における他教科においても,心理学に関連する内容が取り扱われており,科目横断的に学ぶことの必要性を述べた。最後に,教員と生徒における高校公民科への心理学教育の導入に関わるニーズと,心理学者と学会が解決すべき今後の課題について考察した。ja
dc.description.abstractThis paper examined issues in teaching introductory psychology in Japanese high schools. Psychology is taught as a component of the civics curriculum in high schools, not as a subject. In the U.S. and the U.K, high school psychology is a popular elective subject based on scientific psychology, making the goals of psychology education in these countries different from those in Japan. The psychological content in civics had remained unchanged for nearly 60 years, focusing on adolescent psychology and psychoanalysis as part of the European history of philosophy. Next, academic societies' efforts to solve these problems are discussed. In the new National Standard starting in 2022, content from psychology, such as individual differences, emotion, cognition, and development, has been introduced in the civics curriculum as "Ethics." Furthermore, content related to psychology is also addressed in other subjects, and the necessity of cross-subject learning is discussed. Finally, teachers' and students' needs for psychological education and future issues that psychologists and academic societies should resolve are considered.en
dc.language.isojpn-
dc.publisher日本教育心理学会ja
dc.publisher.alternativeThe Japanese Association of Educational Psychologyen
dc.rights© 2021 日本教育心理学会ja
dc.subject高校の心理学ja
dc.subject高校教育ja
dc.subject公民科教育ja
dc.subjectカリキュラムja
dc.subject学習指導要領ja
dc.subjecthigh school psychologyen
dc.subjectsecondary educationen
dc.subjectcivil educationen
dc.subjectcurriculumen
dc.subjectJapanese National Curriculumen
dc.title高校公民科と心理学教育ja
dc.title.alternativeTeaching Introductory Psychology as Civics in Japanese High Schoolsen
dc.typejournal article-
dc.type.niitypeJournal Article-
dc.identifier.jtitle教育心理学年報ja
dc.identifier.volume61-
dc.identifier.spage189-
dc.identifier.epage206-
dc.relation.doi10.5926/arepj.61.189-
dc.textversionpublisher-
dcterms.accessRightsopen access-
dc.identifier.pissn0452-9650-
dc.identifier.eissn2186-3091-
dc.identifier.jtitle-alternativeThe Annual Report of Educational Psychology in Japanen
出現コレクション:学術雑誌掲載論文等

アイテムの簡略レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。