このアイテムのアクセス数: 334

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
ilas_7_23.pdf1.61 MBAdobe PDF見る/開く
タイトル: <実践報告>E3新科目「アクティブリスニング」始動期実践からの省察 --自由な学び合いと多様な競い合いを活かした実践にむけて--
その他のタイトル: <Survey and Practical Report>Reflection on the Early Implementation of the New E3 Course, Active Listening: Fostering Mutual Learning and Diverse Competition among Learners
著者: 柳瀬, 陽介  KAKEN_name
著者名の別形: Yanase, Yosuke
キーワード: ボトムアップ
トップダウン
協働
競い合い
bottom-up, top-down
mutual learning
diverse competition
発行日: Mar-2024
出版者: 京都大学国際高等教育院
誌名: 京都大学国際高等教育院紀要
巻: 7
開始ページ: 23
終了ページ: 69
記述: この実践報告は、新E3科目「アクティブリスニング」の2023年度前期の担当者が、自らの実践を報告して考察し、同科目の今後について実践的な提案をするものである。「アクティブリスニング」のシラバスは同科目を、英語の音声的特徴を分析的に理解することによりリスニング能力を向上させるボトムアップ型の指導と、文脈・背景知識・発話状況などからの予測によりリスニングに対応するトップダウン型の指導を組み合わせる授業である、と定めている。筆者は、ボトムアップ型の指導を、「細かな技能習得から大局的な技能習得へ」「指導者の経験知の挿入」「リスニング直後の発音指導」「振り返りの共有」「AIとウェブによるリソースの整備」といった方針で行った。トップダウン型の指導では、「教師推薦サイト」と「受講生推薦サイト」の共有を行ったが、「英語変種の偏り」と「テスト形式リスニング」については改善の必要性を認めた。今後、2種類の指導を両立させるだけでなく有機的に統合し、受講生が必要とするリスニング力をさらに上げるためには、自由な学び合いと多様な競い合いを基盤としたリスニング活動をさらに充実するべきであると本稿は提案する。
This practical report critically evaluates the implementation of the newly introduced E3 course, Active Listening, taught by the author in the first semester of AY2023, and provides recommendations for its refinement. The Active Listening syllabus stipulates combining a bottom-up approach that promotes an analytical understanding of English phonetics with a top-down approach that utilizes contextual predictions, background information, and the nuances of speech situations. The instructor implemented the bottom-up teaching with strategies such as progressing from specific to holistic skills, incorporating the instructor’s episodic knowledge, instructing pronunciation immediately after listening activities, sharing reflections, and utilizing AI and web resources. The top-down approach involved sharing YouTube sites that the instructor and students recommended, respectively. However, additional efforts are necessary to address biases in varieties of English and to improve “test-style listening skills.” Instead of merely juxtaposing the two teaching approaches, the course should integrate them for students’ enhanced engagement. To further elevate students’ listening skills, Active Listening should augment listening activities based on free mutual learning and diverse competition.
著作権等: 本誌に掲載された論文、実践報告、研究ノート、調査報告、書評その他類似のものの著作権は、教育院に帰属する。
DOI: 10.14989/ILAS_7_23
URI: http://hdl.handle.net/2433/288062
出現コレクション:第7号

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。