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タイトル: <実践報告>放課後等デイサービスにおけるTRPGの活用可能性: 職員のインタビュー調査による検討
その他のタイトル: <Case Report>Potential Use of TRPGs in After-School Daycare Services: An Examination Based on Staff Interview Surveys
著者: 木下, 豪  KAKEN_name
丹治, 敬之  KAKEN_name
著者名の別形: Kinoshita, Go
Tanji, Takayuki
キーワード: TRPG
発達障害
コミュニケーション支援
放課後等デイサービス
developmental disabilities
communication support tool
after-school daycare service centers
発行日: 23-Nov-2024
出版者: 日本RPG学研究会
誌名: RPG学研究
巻: 5
開始ページ: 21j
終了ページ: 27j
抄録: 現在の日本では,発達障害のある子どもが多く通う福祉サービスの場として,「放課後等デイサービス」 (以下,放デイ) がある.障害のある子どもとその保護者のニーズが増加している放デイに求められる基本的な支援の在り方に対して,TRPGは有効な支援ツールとなる可能性がある.そこで本研究では,TRPG活動を継続的に提供する放デイに勤める,保育士・児童指導員6名を対象に,TRPGを通して子どもが学べることについてブレインストーミングを行い,KJ法を用いて語りを整理した.その結果,他者とのコミュニケーションに関するグループ・キーフレーズが多く抽出され,TRPGがコミュニケーション支援ツールとして有用であると認識している可能性が示唆された.加えて,放デイはTRPGが取り組みやすい場所であるという語りも抽出された.以上のように,放デイにおけるTRPGの利用可能性が示唆されたことから,TRPGを用いた実践活動の今後の発展が期待される.
In contemporary Japan, many children with developmental disabilities attend after-school daycare services (referred to as “Afterschool Day Services, ” or ADS). As the needs of these children and their parents continue to grow, there is potential for table-talk role-playing games (TRPGs) to serve as an effective support tool in such settings. This study conducted a brainstorming session with six staff members (including childcare workers and children’s instructors) employed at an ADS center that consistently offers TRPG activities. Using the KJ method (affinity diagramming), the participants’ narratives were analyzed and organized. The findings revealed a prominent focus on communication skills, with numerous key phrases relating to interaction with others being identified. This suggests that TRPGs could be recognized as valuable tools for supporting communication. Additionally, the participants noted that ADS centers are well-suited environments for implementing TRPG activities. These results indicate the potential for utilizing TRPGs in ADS settings, highlighting the need for further development of TRPG-based practices in the future.
記述: 本論文は,2023年8月25日 (金) ~8月27日 (日) に行われた日本特殊教育学会 第61回大会でのポスター発表「放課後等デイサービス職員が感じるテーブルトーク・ロールプレイングゲーム (TRPG) の特長:ブレインストーミングを用いたTRPGの社会的妥当性の検討」を加筆・修正したものである
著作権等: © Copyright: KINOSHITA & TANJI. This journal is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted use and redistribution provided that the original author and source are credited.
ライセンス: クリエイティブ・コモンズ 表示4.0 国際ライセンス
DOI: 10.14989/jarps_5_21j
URI: http://hdl.handle.net/2433/290920
関連リンク: https://jarps.net/journal/issue/view/6
https://www.jase.jp/convention/
出現コレクション:5号: アナログ・ロールプレイング・ゲームにおけるアクセスとアクセシビリティの探求

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