このアイテムのアクセス数: 27
このアイテムのファイル:
ファイル | 記述 | サイズ | フォーマット | |
---|---|---|---|---|
hes_33_41.pdf | 510.27 kB | Adobe PDF | 見る/開く |
タイトル: | <論文>吉屋信子の小説にみる女性の映画経験 |
その他のタイトル: | <Originals>When Women Go to Cinemas: Depictions of Women's Cinema-Going Experiences in the Works of Yoshiya Nobuko, 1920s-1930s |
著者: | 内山, 翔太 ![]() |
著者名の別形: | UCHIYAMA, Shota |
キーワード: | 女性映画観客 映画館 吉屋信子 1920・30年代 洋画 female film audiences cinema-going experience Yoshiya Nobuko Japan 1920s-1930s |
発行日: | 20-Dec-2024 |
出版者: | 京都大学大学院人間・環境学研究科 |
誌名: | 人間・環境学 |
巻: | 33 |
開始ページ: | 41 |
終了ページ: | 55 |
抄録: | 日本映画研究では,映画作品において,どのように女性が描かれているかに関心が集まる一方で,作品を鑑賞する女性観客が,映画をどう受容したかの問題については,あまり注意が払われてこなかった.女性観客は映画館を訪れ,映画を見るという営みを通じて,なにを考え,なにを想像したのだろうか.映画館での映画鑑賞とは,女性にとってどのような経験だったのだろうか.本論は,小説家・吉屋信子が執筆したテクストの読解をもとに,これらの問いにアプローチするものである.戦前・戦後を通じて活躍し,女性読者を中心に大衆的人気を博した吉屋信子は,とりわけ1920・30年代に執筆した小説において,女性,とくに都市部の中・上流階級の女性が映画館に赴くシーンを頻繁に描いた.これらの小説は,女性の映画経験を,女性自身が残したテクストからうかがえる,貴重な資料である.そこで,本論では,1920・30年代の女性にとって,映画館に赴き映画を見るという行為がどのような意味を持ったのか,吉屋信子の小説の読解を通じて明らかにすることを目指す.当時,女性の活動を厳しく管理しようとする家庭にとって,映画館は監視の目が行き届かない,潜在的に危険な空間だとされた.それにもかかわらず,女性は映画館へと積極的に出かけ,家庭の外での活動の領域を拓いていった.そして,女性は映画館という新たな領域において,家庭に管理されない異性愛的な恋愛や,女性同士の親密で同性愛的な関係など,社会的な規範とは別の生き方を想像・実践した.映画館は女性にとって,家庭の外で活動し,社会が要請する規範に対して,異なる生き方を取ることが可能な場だったと結論した. In the field of Japanese film studies, the relationship between women and cinema during the 1920s and 1930s has largely been examined by focusing on women's representation on screen, frequently overlooking the experiences of female audiences in cinemas. This article explores the reception of films by Japanese female audiences and the experiences cinemas provided for women in this era, through an analysis of the writings of the renowned female author, Yoshiya Nobuko. Yoshiya's works often depict scenes in which female characters visit cinemas, offering invaluable insights into the cinema-going experiences of women from their own perspective. In the 1920s and 1930s, cinemas were perceived by patriarchal families as hazardous environments that could undermine their authority to regulate and control women's activities, leading to strict restrictions on women's visits to cinemas. Despite these limitations, women regularly frequented cinemas and watched films, thus expanding their spheres of activity. Furthermore, within these newly established spheres, women engaged in activities that challenged the societal norms of the time, including heterosexual dating, which was prohibited by their families, and intimate homosexual relationships among women. This article concludes that cinemas served as venues that enabled women to act beyond the confines of domestic life and engage in activities divergent from prevailing social norms. |
著作権等: | ©2024 京都大学大学院人間・環境学研究科 |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/293504 |
出現コレクション: | 第33巻 |

このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。