このアイテムのアクセス数: 7

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
JHF_1_21.pdf884.14 kBAdobe PDF見る/開く
完全メタデータレコード
DCフィールド言語
dc.contributor.author堀, 雄紀ja
dc.contributor.alternativeHORI, Yukien
dc.contributor.transcriptionホリ, ユウキja-Kana
dc.date.accessioned2025-06-20T00:37:19Z-
dc.date.available2025-06-20T00:37:19Z-
dc.date.issued2024-03-15-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2433/294726-
dc.description.abstractThe purpose of this paper is to develop a coherent framework for analysing the phenomena of acquisition, mastery, and transmission of traditional artistic skills using G. Bateson's communication theory and the concept of `grace'. The paper reorganises the basic concepts of Bateson's epistemology and communication theory, leading to a structural model of the `mind', in which selfcorrective communication circuits are hierarchically stacked. This paper identifies the purpose of art as the quest of `grace', or the integration of multiple levels of the mind, with consciousness at one pole and unconsciousness at the other. This opens up the possibility of analysing and explaining at a high level of abstraction the phenomena observed in the process of acquiring, mastering, and transmitting skills in the arts.en
dc.language.isojpn-
dc.publisher京都大学大学院教育学研究科教育・人間科学講座教育哲学研究室ja
dc.rights本誌に掲載された論文等の著作権については、本研究室に帰属する。ja
dc.subject.ndc371-
dc.title芸術における技能の修得・習熟・伝承過程の再構築 --G. ベイトソンのコミュニケーション理論と〈優美〉概念を軸に--ja
dc.title.alternativeReconstruction of the Process of Acquisition, Mastery, and Transmission of Skills in the Arts: With G. Bateson's Communication Theory and the Concept of `Grace'en
dc.typedepartmental bulletin paper-
dc.type.niitypeDepartmental Bulletin Paper-
dc.identifier.ncidAB0003375X-
dc.identifier.jtitle人間形成研究 : 京都大学大学院教育学研究科教育哲学研究室紀要ja
dc.identifier.volume1-
dc.identifier.spage21-
dc.identifier.epage34-
dc.textversionpublisher-
dc.sortkey04-
dc.address京都市立芸術大学・非常勤講師ja
dc.relation.urlhttps://philoe.educ.kyoto-u.ac.jp/-
dc.identifier.selfDOI10.14989/294726-
dcterms.accessRightsopen access-
dc.identifier.pissn2759-3622-
dc.identifier.jtitle-alternativeJournal of Human Formation : A Bulletin of Philosophy of Education Laboratory at Graduate School of Education, Kyoto Universityen
出現コレクション:第1号

アイテムの簡略レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。