ダウンロード数: 388

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
R.H.E_022_067.pdf532.29 kBAdobe PDF見る/開く
完全メタデータレコード
DCフィールド言語
dc.contributor.author飯尾, 健ja
dc.contributor.alternativeIIO, Kenen
dc.contributor.transcriptionイイオ, ケンja-Kana
dc.date.accessioned2017-04-11T05:28:26Z-
dc.date.available2017-04-11T05:28:26Z-
dc.date.issued2016-12-01-
dc.identifier.issn1341-4836-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2433/219550-
dc.description.abstract本研究では、日本における大学図書館による情報リテラシー教育の評価への示唆を与えるため、海外を中心とした情報リテラシーの評価についての先行研究をレビューし、考察を行った。レビューに当たっては先行研究を松下(2012,2016)の「学習評価の構図」に基づいてタイプⅠ ~Ⅳごとに分類し、それぞれのタイプごとに代表的な事例を挙げると共に、そのタイプの評価方法において情報リテラシーを評価する際の利点と課題について小括を行った。その後それらの小括をもとに、情報リテラシーの評価における論点として(1)課題解決の文脈に基づいた情報リテラシーの評価、(2)評価における制約、(3)評価ツールの妥当性の3 つを明らかにした。それをもとに今後の日本の大学図書館による情報リテラシー教育の評価について考察した結果、多様な評価方法の開発と実践を蓄積していくこと、大学図書館員の評価に対する能力開発を進めることが必要であることが示唆された。ja
dc.description.abstractThe purpose of this paper is to suggest assessment for information literacy instruction provided by academic libraries in Japan. In order to fulfill this aim, firstly, we reviewed existing studies of the assessment of information literacy, mainly conducted in academic libraries in other countries. Using "Types of Learning Assessment" (Matsushita, 2012, 2016) as a basis for classification, we organized existing studies into four types of assessment. We then reviewed representative studies of assessment in each type, and summarized the advantages and drawbacks of each assessment type used in the field of information literacy. Secondly, from these summaries, we were ascertain three problem areas in the assessment of information literacy: (1) the assessment of information literacy in the context of problem-solving, (2) the feasibility of assessment in information literacy instruction and (3) the validity of assessment tools. Thirdly, based on these problem areas, we also discussed gaps in the provision of information literacy instruction assessment in academic libraries in Japan. Ultimately, two conclusions are drawn from the discussion : the we need to cultivate the development and practice of various types of assessment, and the need to develop the assessment abilities of the academic librarians who teach and assess information literacy.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isojpn-
dc.publisher京都大学高等教育研究開発推進センターja
dc.publisher.alternativeCenter for the Promotion of Excellence in Higher Education, Kyoto Universityen
dc.subject大学図書館ja
dc.subject情報リテラシーja
dc.subject評価ja
dc.subjectレビューja
dc.subject学習評価の構図ja
dc.subjectAcademic Libraryen
dc.subjectInformation Literacyen
dc.subjectAssessmenten
dc.subjectReviewen
dc.subjectTypes of Learning Assessmenten
dc.subject.ndc377-
dc.title<研究ノート>大学図書館による情報リテラシー教育における評価の検討--学習評価の構図に基づいて--ja
dc.title.alternative<Research Notes>The Study of Assessment of Information Literacy Instruction in Academic Libraries in Japan: Based on Types of Learning Assessmenten
dc.typedepartmental bulletin paper-
dc.type.niitypeDepartmental Bulletin Paper-
dc.identifier.ncidAN10487452-
dc.identifier.jtitle京都大学高等教育研究ja
dc.identifier.volume22-
dc.identifier.spage67-
dc.identifier.epage76-
dc.textversionpublisher-
dc.sortkey07-
dc.address京都大学大学院教育学研究科ja
dc.address.alternativeGraduate School of Education, Kyoto Universityen
dcterms.accessRightsopen access-
dc.identifier.pissn1341-4836-
dc.identifier.jtitle-alternativeKyoto University Researches in Higher Educationen
出現コレクション:22号

アイテムの簡略レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。