このアイテムのアクセス数: 1010
このアイテムのファイル:
ファイル | 記述 | サイズ | フォーマット | |
---|---|---|---|---|
eda64_029.pdf | 1.8 MB | Adobe PDF | 見る/開く |
タイトル: | デンマークにおける特別なニーズのある若者教育政策の展開 --特別計画若者教育(STU)を中心に-- |
その他のタイトル: | Development of Education Policy for Young People with Special Needs in Denmark: Focusing on Specially Planned Youth Education (STU) |
著者: | 池田, 法子 ![]() |
著者名の別形: | IKEDA, Noriko |
キーワード: | デンマーク 特別なニーズ 若者教育 Denmark Special Needs Youth Education |
発行日: | 30-Mar-2018 |
出版者: | 京都大学大学院教育学研究科 |
誌名: | 京都大学大学院教育学研究科紀要 |
巻: | 64 |
開始ページ: | 29 |
終了ページ: | 41 |
抄録: | 本稿では、デンマークで2007年に設立された特別なニーズのある若者を対象とする教育制度である特別計画若者教育(STU)に着目し、その成立背景と特別なニーズを抱える若者に対する学習支援のあり方について考察した。デンマークの義務教育段階での特別支援・インクルーシブ教育の展開過程では、1980年代から通常学級で共に学ぶ教育が推進されてきた。一方、2000年代から後期中等教育からのドロップアウト率が課題視され、特別なニーズのある若者を対象としてSTUが整備された。STUでは、多様な個人に合わせたプログラムの作成が特徴であり、参加者数は増加傾向にある。ホーセンス市及びゲントフテ市の事例から、STUにおける若者への学習支援のあり方について、3つの特徴を明らかにした。すなわち、(1)支援者と学生の間の対話の重視、(2)学生の発達に関する包括的視点による評価、(3)地域の諸機関・企業との連携による個人のニーズに合わせたプログラムの企画・調整、である。 This paper examines the development of education policy for young people with special needs in Denmark, and the learning support in practices, focusing on the Specially Planned Youth Education (STU) established in 2007. In the process of policy development on special needs and inclusive education at the compulsory level in Denmark, inclusion has been promoted since the 1980s. On the other hand, special needs education systems for young people have been set up since the 2000s, because the increasing dropout rate from upper secondary education among youth has become a serious problem. STU is characterized by allowing young people to design their own individually tailored programs. The number of participants has increased since its establishment. In conclusion, this paper clarified the three characteristics in learning support from the case studies of Horsens Community and Gentofte Community: i) emphasis on dialog between supporters and young people, ii) evaluation of the student's development from the holistic perspective, iii) various programs run in cooperation with the local companies and institutions based on the community. |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/231334 |
出現コレクション: | 第64号 |
参考文献: | 澤野, 由紀子. "EUの生涯学習政策とガイドライン". 日本生涯教育学会年報. 2010, p. 167-186. 岩田, 克彦; 松井, 亮輔. "特集に寄せて : スウェーデン, デンマークから日本の障害者雇用・就労政策を考える(特集2趣旨, <特集2>スウェーデン, デンマーク, 日本の障害者雇用就業政策)". 社会政策. 2015, p. 41-49. https://doi.org/10.24533/spls.6.2_41 岩田, 克彦; 松井, 亮輔. "特集に寄せて : スウェーデン, デンマークから日本の障害者雇用・就労政策を考える(特集2趣旨, <特集2>スウェーデン, デンマーク, 日本の障害者雇用就業政策)". 社会政策. 2015, p. 41-49. https://doi.org/10.24533/spls.6.2_41 OECD. OECD DATA, Public spending on incapacity 2013.. OECD, 2013. Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling. "Lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov.". n/a. 2015, p. n/a. 是永, かな子; 真城, 知己. "デンマークにおける地方分権とインクルーシブ教育の実際". 高知大学教育学部研究報告. vol. 73, 2013, p. 115-121. 真城, 知己. "デンマークにおける「拡大特別ニーズ教育」 : 2007年地方分権制度再編前までの特徴". 障害科学研究. vol. 31, 2007, p. 153-159. 谷, 雅泰; 青木, 真理. 転換期と向き合うデンマークの教育. ひとなる書房, 2017. https://hitonarushobo.jp/books/books-1282/ 青木, 真理; 谷, 雅泰; 三浦, 浩喜. "デンマークの若者はどのように進路選択するか : ガイダンスセンターでの調査をもとに". 福島大学総合教育研究センター紀要. no. 8, 2010, p. 39-46. 青木, 真理; 谷, 雅泰; 三浦, 浩喜. "デンマークのガイダンスシステムについて : 教育省でのインタビュー調査を中心に". 福島大学総合教育研究センター紀要. no. 7, 2009, p. 67-74. 谷, 雅泰; 青木, 真理. 転換期と向き合うデンマークの教育. ひとなる書房, 2017. https://hitonarushobo.jp/books/books-1282/ 青木, 真理; 谷, 雅泰; 杉田, 政夫. "デンマークにおけるアスペルガー症候群の若者を対象にしたIT 教育のコースについて : AspITとHKI への訪問調査". 福島大学地域創造. vol. 25, no. 1, 2013, p. 19-32. 三浦, 浩喜; 谷, 雅泰; 青木, 真理. "デンマークの若者支援". 福島大学地域創造. vol. 20, 2009, p. 40-56. Dyssegaard, C. B.; Egelund. "Developments in special education and the inclusion process in Denmark Establishment, consolidation, criticism, inclusion : conceptual and practical challenges". Transitions in the field of special education : Theoretical perspectives and implications for practice. Waxmann, 2015, p. n/a. Ratner, H.. Promises of Reflexivity : Managing and Researching Inclusive Schools. Copenhagen Business School, 2012. https://www.econstor.eu/handle/10419/208820 Dyssegaard, C. B.; Egelund. "Developments in special education and the inclusion process in Denmark Establishment, consolidation, criticism, inclusion : conceptual and practical challenges". Transitions in the field of special education : Theoretical perspectives and implications for practice. Waxmann, 2015, p. 65. Danish Ministry of Education. Skolens rummelighed – fra idé til handling. Danish Ministry of Education, 2003. Ratner, H.. Promises of Reflexivity : Managing and Researching Inclusive Schools. Copenhagen Business School, 2012. Ratner, H.. Promises of Reflexivity : Managing and Researching Inclusive Schools. Copenhagen Business School, 2012. 是永, かな子; 真城, 知己. "デンマークにおける地方分権とインクルーシブ教育の実際". 高知大学教育学部研究報告. vol. 73, 2013, p. 115-121. 片岡, 豊. "デンマークにおける特別支援教育制度". リハビリテーション. vol. 516, 2009, p. 26-33. 片岡, 豊. "デンマークにおける特別支援教育制度". リハビリテーション. vol. 516, 2009, p. 26-33. 谷, 雅泰; 青木, 真理. 転換期と向き合うデンマークの教育. ひとなる書房, 2017. https://hitonarushobo.jp/books/books-1282/ 青木, 真理; 谷, 雅泰; 三浦, 浩喜. "デンマークの若者はどのように進路選択するか : ガイダンスセンターでの調査をもとに". 福島大学総合教育研究センター紀要. no. 8, 2010, p. 39-46. 青木, 真理; 谷, 雅泰; 三浦, 浩喜. "デンマークの若者はどのように進路選択するか : ガイダンスセンターでの調査をもとに". 福島大学総合教育研究センター紀要. no. 8, 2010, p. 39-46. 三浦, 浩喜; 谷, 雅泰; 青木, 真理. "デンマークの若者支援". 福島大学地域創造. vol. 20, 2009, p. 40-56. Undervisnings Ministerit. "Undervisningsvejledning for emnet uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering : Fælles Mål 2009". n/a. 2009, p. 23. European Agency. European Agency for Special Needs and Inclusive Education, Denmark : Special needs education within the education system. European Agency, [2017]. Undervisnings Ministerit. "Lov om ændring af lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov. No.564". n/a. 2007, p. n/a. Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling. "Lov om ændring af lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov. No.783". n/a. 2015, p. n/a. Undervisnings Ministerit. "Evaluering af Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse". n/a. 2017, p. n/a. ZERO Project. ZERO Project, Innovative Policy 2013 on Employment, Denmark’s right to youth education. ZERO Project, 2013. 佐藤, 裕紀. "デンマークの生涯学習戦略に関する一考察 : 『デンマークの生涯学習戦略』における自由成人教育の戦略に着目して". 早稲田大学大学院教育学研究科紀要. vol. 19, no. 2, 2012, p. 107-117. Share, P.; Cavaliero, T.; McTaggart, B. (eds). Wicked Problems and Young People : Co-creative teaching for the social professions. Institute of Technology Sligo, 2016. https://pure.atu.ie/en/publications/wicked-problems-and-young-people-co-creative-teaching-for-the-soc 谷, 雅泰; 青木, 真理. 転換期と向き合うデンマークの教育. ひとなる書房, 2017, p. 20. https://hitonarushobo.jp/books/books-1282/ Share, P.; Cavaliero, T.; McTaggart, B. (eds). Wicked Problems and Young People : Co-creative teaching for the social professions. Institute of Technology Sligo, 2016, p. 94. https://pure.atu.ie/en/publications/wicked-problems-and-young-people-co-creative-teaching-for-the-soc Eurofound. Active inclusion of young people with disabilities or health problems, Publications. Office of the European Union, Luxembourg, 2012. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/d844349c-c161-45f8-97a9-821c66a8f14c/language-en 清水, 満. 生のための学校 : デンマークで生まれたフリースクール「フォルケホイスコーレ」の世界. 新評論, 1996. Kold, Christen Mikkelsen; 清水, 満. コルの「子どもの学校論」 : デンマークのオルタナティヴ教育の創始者. 新評論, 2007. https://www.shinhyoron.co.jp/978-4-7948-0754-0.html Corbett, J.; Barton, L.. A struggle for choice : students with special needs in transition to adulthood. Routledge, 1992, p. 105. https://www.routledge.com/A-Struggle-for-Choice-Students-with-Special-Needs-in-Transition-to-Adulthood/Corbett-Barton/p/book/9781138592988?srsltid=AfmBOooJIN9ZAZ_xN9r4pc3H9cSGWdO9Uf_I0_DGT8ZFB0kfhjkZbIub |

このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。