ダウンロード数: 3697

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
eda65_123.pdf1.54 MBAdobe PDF見る/開く
完全メタデータレコード
DCフィールド言語
dc.contributor.author大場, 有希子ja
dc.contributor.alternativeOBA, Yukikoen
dc.contributor.transcriptionオオバ, ユキコja-Kana
dc.date.accessioned2019-04-11T10:09:19Z-
dc.date.available2019-04-11T10:09:19Z-
dc.date.issued2019-03-27-
dc.identifier.issn1345-2142-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2433/240803-
dc.description.abstract本論では, 認知発達的側面から述べられることが多い子どもの描画について, 心理臨床的な視点からその意義や描画の中で生じていることについて文献を用いて検討した。なぐりがきから象徴性を持った絵となり, 形が生じて画面が秩序化されていく描画の発達的変化は, 言語や社会性, 様々な心理発達と複雑に絡み合っている。言語能力が未熟である子どもにとって描画はコミュニケーションとなり, 臨床場面において描画はセラピストとクライエントの中間領域での遊びと考えられる。とりわけ相互性の高いスクィグルは間主観的なものであり, 言葉になり得ないものを表現するとともに言葉での表現を促し得ると示唆されている。スクィグルをはじめとする子どもの描画は内界を表現し他者に伝えるとともに, 描画行為そのものが相互的な交流の場にもなり, 描画からその交流の質や他者・外的世界との関わり方についても検討することができる可能性が考えられた。ja
dc.description.abstractThe drawings of children are often discussed from the viewpoint of cognitive development, but this paper discusses the significance of children's drawing and the underlying mechanisms from a clinical psychological viewpoint based on previous studies. As children grow, symbolic drawing emerges from scribbles. Shapes then emerge, and things are drawn in an orderly manner. These developmental changes are related to various forms of psychological development. Children do not have substantial verbal skills, so the drawings become their means of communication, and in psychotherapy drawing is considered to be "playing" in the intermediate area. The squiggle game is mutual communication and has intersubjectivity. Children express what cannot be said through words in squiggle game. At the same time, squiggle game promotes their linguistic expression. In addition, children's drawing, including squiggle game, is considered to not only express the inner world to themselves and others, but is also a medium of mutual exchange between client and therapist. Therefore, it is possible to consider how children engage with others and the external world from their drawing.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isojpn-
dc.publisher京都大学大学院教育学研究科ja
dc.publisher.alternativeGraduate School of Education, Kyoto Universityen
dc.subject子どもの描画ja
dc.subjectスクィグルja
dc.subject相互交流ja
dc.subjectChildren's drawingsen
dc.subjectSquiggle gameen
dc.subjectMutual communicationen
dc.subject.ndc370-
dc.title臨床心理学における子どもの描画に関して --相互交流としてのスクィグルを中心に--ja
dc.title.alternativeA Study of Children's Drawings in Clinical Psychology: Focusing on the Squiggle Game as Mutual Communicationen
dc.typedepartmental bulletin paper-
dc.type.niitypeDepartmental Bulletin Paper-
dc.identifier.ncidAA11332212-
dc.identifier.jtitle京都大学大学院教育学研究科紀要ja
dc.identifier.volume65-
dc.identifier.spage123-
dc.identifier.epage135-
dc.textversionpublisher-
dc.sortkey10-
dc.address心理臨床学講座博士後期課程2回生ja
dcterms.accessRightsopen access-
dc.identifier.pissn1345-2142-
dc.identifier.jtitle-alternativeKyoto University Research Studies in Educationen
出現コレクション:第65号

アイテムの簡略レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。