ダウンロード数: 3247

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
eda65_137.pdf1.62 MBAdobe PDF見る/開く
完全メタデータレコード
DCフィールド言語
dc.contributor.author野田, 実希ja
dc.contributor.alternativeNODA, Mikien
dc.contributor.transcriptionノダ, ミキja-Kana
dc.date.accessioned2019-04-11T10:09:19Z-
dc.date.available2019-04-11T10:09:19Z-
dc.date.issued2019-03-27-
dc.identifier.issn1345-2142-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2433/240804-
dc.description.abstract臨床心理学において質的研究は広く用いられるようになったが、その位置づけは未だに曖昧であるため、方法論について整理することが必要である。本稿では、質的研究に関する国内の文献を検討することで、臨床心理学における質的研究の課題と可能性について論じた。スコーピングレビューに基づいて選択された42本の論文について、質的研究の方法論の変遷、質的研究法の分類、事例研究をめぐる方向性、質的研究におけるナラティヴの4つの視点から検討した。臨床心理学において質的研究は、事例研究との位置づけが混在しており、主に臨床心理学的援助に対する効果・介入研究のための分析手法として紹介されることが多いことから、事例研究をめぐる議論に引き込まれる形で語られていることが示された。それにより、ナラティヴを含めた質的研究の持つ認識論的世界観が見落とされていることが指摘され、ナラティヴの生成の場としての研究的意義と可能性が示唆された。ja
dc.description.abstractQualitative research has become an increasingly popular approach in clinical psychology, but its methodology is often regarded as obscure and confusing. Therefore, organization of its arguments is required. This paper reviews articles on qualitative methodology and examines the problems and prospects of qualitative research. A total of 42 articles were selected using the scoping review method as a guide. These articles were examined from four viewpoints: evolution of qualitative research methodology, classification of qualitative research, issues and directions of case study research, and narrative aspects in qualitative research. In clinical psychology, qualitative research has occasionally been confused with case studies. Qualitative research has mainly been discussed as an analytical method for case studies, such as effect research or intervention studies. These show that qualitative research has caused disagreements over case study research. Hence, epistemological perspectives including the narrative aspects of qualitative research were overlooked, which highlights the significance of qualitative research where narratives are co-generated and constructed.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isojpn-
dc.publisher京都大学大学院教育学研究科ja
dc.publisher.alternativeGraduate School of Education, Kyoto Universityen
dc.subject臨床心理学研究法ja
dc.subject質的研究ja
dc.subject事例研究ja
dc.subjectナラティヴja
dc.subjectResearch methodology in clinical psychologyen
dc.subjectQualitative researchen
dc.subjectCase study researchen
dc.subjectNarrativesen
dc.subject.ndc370-
dc.title臨床心理学において質的研究はどのように語られてきたか --質的研究の認識論における臨床的可能性に向けて--ja
dc.title.alternativeDiscussions on Qualitative Research in Clinical Psychology: Perspectives on Clinical Possibility in the Epistemology of Qualitative Researchen
dc.typedepartmental bulletin paper-
dc.type.niitypeDepartmental Bulletin Paper-
dc.identifier.ncidAA11332212-
dc.identifier.jtitle京都大学大学院教育学研究科紀要ja
dc.identifier.volume65-
dc.identifier.spage137-
dc.identifier.epage149-
dc.textversionpublisher-
dc.sortkey11-
dc.address心理臨床学講座博士後期課程2回生ja
dcterms.accessRightsopen access-
dc.identifier.pissn1345-2142-
dc.identifier.jtitle-alternativeKyoto University Research Studies in Educationen
出現コレクション:第65号

アイテムの簡略レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。