ダウンロード数: 6618

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
eda65_317.pdf1.65 MBAdobe PDF見る/開く
タイトル: ジョン・デューイの「子ども中心主義」批判 --子どもの表現活動をめぐるM. ノームバーグとの論争に着目して--
その他のタイトル: John Dewey's Criticism of "Child-Centeredness": A Study Focused on the Controversy between Dewey and Naumburg on Children's Artistic Activities
著者: 西郷, 南海子  KAKEN_name
著者名の別形: SAIGO, Minako
キーワード: ジョン・デューイ
マーガレット・ノームバーグ
進歩主義教育
子ども中心主義
子どもの表現
John Dewey
Margaret Naumburg
Progressive Education
Child-Centeredness
Children's Expression
発行日: 27-Mar-2019
出版者: 京都大学大学院教育学研究科
誌名: 京都大学大学院教育学研究科紀要
巻: 65
開始ページ: 317
終了ページ: 329
抄録: 本稿は、1920年代から30年代にかけてジョン・デューイが行った「子ども中心主義」批判を再検討することを課題とする。中でもデューイとマーガレット・ノームバーグの論争に着目し、両者がともに子どもの表現活動を重視しつつもその議論が平行線をたどった背景には、教育(公教育)における表現活動の位置づけの問題があったことを明らかにする。1920年代から30年代にかけては、進歩主義教育協会の設立から約10年が経過したこともあり、進歩主義教育の方向性を巡って活発な議論が行われていた。中でも1929年秋に勃発した世界大恐慌は、公教育の存在意義や改革の方向性を厳しく問うこととなった。デューイとノームバーグは、個人の表現活動が社会的連帯の創出に不可欠であることについては共有しうる認識を持っていた一方で、表現活動そのものの意義については認識が大きく異なっていた。
This study focuses on the controversy between John Dewey and Margaret Naumburg during the 1920s and 1930s. The Great Depression that broke out in 1929 forced educators to redefine the significance of public education and the direction of necessary reform. Dewey criticized some progressive schools for their inconsistent practices and lack of adaptability in subject matter, particularly in artistic activities. In contrast, Naumburg strongly objected that Dewey overemphasized the life of the social group and underestimated the importance of the individual's inner life. Although they shared a belief in the necessity of individual expression to recreate social unity, they were irreconcilable in their arguments, especially in terms of the ultimate aim of individual creative expression.
URI: http://hdl.handle.net/2433/240816
出現コレクション:第65号

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。