ダウンロード数: 576

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
ctz_11_320.pdf784.49 kBAdobe PDF見る/開く
タイトル: <特集論文 : 医学教育と人類学の協働のかたち>医療現場のニーズに応える文化人類学教育の設計に向けて --日本の医学教育における文化人類学導入の経緯と今後
その他のタイトル: Designing Cultural Anthropological Education to Meet Clinical Needs̶ e Past and Future of Cultural Anthropological Education in Medical Education in Japan
著者: 星野, 晋  KAKEN_name
著者名の別形: HOSHINO, Shin
キーワード: 医学教育
医学教育モデル・コア・カリキュラム
社会科学
文化人類学教育
多職種協働
Medical Education
Model Core Curriculum for Medical Education in Japan
Social Sciences
Cultural Anthropological Education
Interprofessional Work
発行日: 31-Aug-2019
出版者: 京都大学大学院人間・環境学研究科 文化人類学分野
誌名: コンタクト・ゾーン
巻: 11
号: 2019
開始ページ: 320
終了ページ: 333
抄録: 2010年、海外の医学部卒業者にアメリカでの臨床研修の許可を出すECFMG(外国医学部卒業生のための教育委員会)は、2023年以降、WFME(世界医学教育連盟)の標準を満たす認証評価を受けた大学の卒業生にのみ、その許可を出すと通告した。WFMEの標準には、行動および社会科学が必須項目となっており、医療社会学と医療人類学がそれを構成する分野に挙げられていた。一方、それに先立ち日本の文化人類学者の間でも、医学教育の中に文化人類学教育を組み込むことを想定し検討するグループがあり、そのメンバーである筆者と道信良子は医学教育学会準備教育・行動科学教育委員会に加わる。この委員会では、医学教育における社会科学教育の位置づけや具体的な授業設計について検討を重ね、準備教育の枠組みにおいてであるが、社会科学を必須分野に加える提案をまとめる。さて医学部の卒前教育において学ぶべき最低限の事項をリストアップした「医学教育モデル・コア・カリキュラム」が2017年に改訂された。その改訂時に、WFMEの標準に合わせて、また私たちの委員会が提案したことを考慮して、社会科学(とくに文化人類学と社会学)が必須項目に加えられることになった。とはいえ医学および医学教育者の間では、文化人類学とその教育上の特性をわかっているとはいえない現状がある。コア・カリキュラムの文化人類学関連の項目は偏っており、また医学部の多様な部門から要求される文化人類学教育の内容は種々雑多である。これに対して、文化人類学は「人が病むということはどういうことか」という根本的な問いを念頭におきつつ、あくまでも臨床やくらしの現場のニーズに学修内容を見いだし教育プログラムを構成すべきである。あるいはそれと併せて、医師の生涯学習を想定し、時代状況や地域の事情に応じて学修すべきことを自ら見つけられるように、文化人類学の学び方を学修するよう学生に促すことが望ましい。そのような文化人類学の位置づけは、医学教育への文化人類学の応用ではなく、医師養成における多職種協働に参加するという立ち位置にあると考える。
In 2001, the Model Core Curriculum for Medical Education in Japan was published. It listed the minimum curricular requirements for Japanese medical student by graduation. However, the social sciences were mostly excluded from these basic requirements. In response to this situation, the Premedical Education Committee, a committee of the Japanese Society for Medical Education, announced in 2015 a proposal that medical students be encouraged to learn the social sciences. Similarly, the Educational Commission for Foreign Medical Graduates (ECFMG), which controls the acceptance of clinical residents from foreign countries in the United States, signaled its support for social sciences education with this statement in 2010: "Starting in 2023, applicants for ECFMG Certification must be from a medical school that is appropriately accredited. More specifically, the school must be accredited by an accrediting agency that is officially recognized by the World Federation for Medical Education (WFME)." This is significant because the behavioral and social sciences were included in the WFME's Global Standards, and cultural anthropology was highlighted as an important subject of the social sciences. In light of these recommendations, when the Model Core Curriculum for Medical Education in Japan was revised in 2016, the social sciences, including cultural anthropology, were added to the minimum requirements for medical education. However, many medical school faculty are not yet familiar with cultural anthropology, and the contents of cultural anthropology listed in the core curriculum remain limited. Therefore, anthropologists should design their own learning models for medical education while maintaining consistency with the core curriculum. It is likely that there are various anthropological issues which medical students could examine in their clinical sites and in everyday life, so for cultural anthropologists concerned with medical education, it seems necessary to join interprofessional teams for fostering medical practitioners.
URI: http://hdl.handle.net/2433/243987
出現コレクション:011

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。