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ctz_11_375.pdf | 822.32 kB | Adobe PDF | 見る/開く |
タイトル: | <特集論文 : 医学教育と人類学の協働のかたち>医学教育とともにある人類学に向けて --スコットとインゴルドの助けを借りて |
その他のタイトル: | Towards an Anthropology with Medical Education |
著者: | 浜田, 明範 |
著者名の別形: | HAMADA, Akinori |
キーワード: | 医学教育 開放性 質量形相論 医療人類学 日本 Medical Education Openness Hylomorphism Medical Anthropology Japan |
発行日: | 31-Aug-2019 |
出版者: | 京都大学大学院人間・環境学研究科 文化人類学分野 |
誌名: | コンタクト・ゾーン |
巻: | 11 |
号: | 2019 |
開始ページ: | 375 |
終了ページ: | 391 |
抄録: | 文化人類学者が医学教育に対して貢献し続けようと考えるならば、医学教育と関わることで文化人類学者が何を学ぶことができるのかを明確にしていく必要がある。医学教育に関する従来の文化人類学的研究は、「医学教育についての人類学」と「医学教育のための人類学」の2つに大別することができるが、いずれの方向性についても、文化人類学や文化人類学者にとって医学教育と関わる必要がどこにあるのかをそれほど明確にできてこなかった。そこで、本論では、「芸術についての人類学」ではなく、「芸術とともにある人類学」の必要性を提唱したティム・インゴルドの助けを借りながら、「医学教育とともにある人類学」の可能性の一端を探求していく。ここで展開される「医学教育とともにある人類学」では、医学教育の実践と文化人類学教育の実践は共通の関心を持っており、また、後者が前者から何事かを学ぶことができると想定される。この点を明確にするために、本論ではジェイムズ・スコットが「人間の生産」について議論する際に展開している開放性-閉鎖性という概念軸と、インゴルドの反質量形相論的な教育論を参照する。そのうえで、医学教育と文化人類学教育が開放的で反質量形相論的な教育を実践するという関心を共有していることを確認し、後者が前者から学びうるものとして卒後教育の重視とワークショップ形式の教育実践の2つがあることを指摘する。 If cultural anthropology is to sustain its contribution to medical education, it should also consider what this project means for anthropology itself. This project should enrich cultural anthropology and broaden anthropological thinking, requiring a new relationship between the discipline and medical education: anthropology with medical education. Thus far, anthropology has maintained two main relationships with medical education in Japan. On the one hand, anthropology of medical education has analyzed how students become doctors through the cultivation of attitudes needed for skilled professionals. On the other hand, anthropology for medical education has discussed what types of anthropological knowledge and attitudes should be taught in the faculty of medicine at which time and through which methods. However, both these positionings have failed to clarify the meanings and significances of the project for anthropology and anthropologists. In contrast to previous studies, this paper explores a form of anthropology with medical education, inspired by Ingold’s formulation of anthropology with art, in which researchers seek shared concerns between the disciplines and clarify how cultural anthropology might learn from medical education. In this vein, this paper identifies how both disciplines support openness in education and share the position of anti-hylomorphism. It then recognizes that anthropology could learn from the emphasis in medical education on lifelong learning and the use of workshops. |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/243990 |
出現コレクション: | 011 |
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