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R.H.E_025_037.pdf | 1.21 MB | Adobe PDF | 見る/開く |
完全メタデータレコード
DCフィールド | 値 | 言語 |
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dc.contributor.author | 田中, 孝平 | ja |
dc.contributor.alternative | Tanaka, Kohei | en |
dc.contributor.transcription | タナカ, コウヘイ | ja-Kana |
dc.date.accessioned | 2020-02-05T05:47:38Z | - |
dc.date.available | 2020-02-05T05:47:38Z | - |
dc.date.issued | 2019-12-01 | - |
dc.identifier.issn | 1341-4836 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2433/245594 | - |
dc.description.abstract | わが国の大学教育において、学士課程教育の後半に卒業論文・卒業研究などの研究活動が設定されることが多い。しかし、学士課程教育の後半になって、学生がいきなり研究活動を行うことは難しい。そのため、学士課程教育全体を通して、研究の要素を取り入れた学習を体系的に実施することが求められる。そこで本稿では、研究の要素を取り入れた学習の1つとして探究学習を取り上げ、その特色や諸類型を検討し、学士課程教育プログラムにおける探究学習の位置づけを考察することを目的にした。その結果、(1)研究との関係、(2)探究の枠組み、(3)問いの設定段階、(4)問いの探究段階という4つの観点から探究学習の類型を整理することができた。また、探究学習を学士課程教育に体系化する方法として、直線型の位置づけとらせん型の位置づけという2種類の考え方を示した。今後の課題は、理論と実践を架橋しながら高等教育における探究学習の理論の精緻化を行っていくことである。 | ja |
dc.description.abstract | In Japanese higher education, many senior students need to submit a final research product such as a graduation thesis. However, it is very difficult for them to write their own papers for the first time once they become seniors. It is therefore important to design systematic learning activities that include elements of research across the whole undergraduate program. This paper focuses on inquiry-based learning, which is learning that includes elements of research, among others. This paper aims to provide an overview of the characteristics and different types of inquiry-based learning, and to examine how inquiry-based learning can be utilized in undergraduate programs. The results show that there are four different perspectives of inquiry-based learning: (1) the emphasis of and relation to research, (2) the creation of a framework for the inquiry, (3) the phase of question formulation, and (4) the phase of question inquiry. Moreover, this paper reveals that there are two types of designs (a linear design and a cyclical design) which currently influence inquiry-based learning in undergraduate programs. Further study is needed to refine the theory of inquiry-based learning in higher education while bridging theory and practice. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.language.iso | jpn | - |
dc.publisher | 京都大学高等教育研究開発推進センター | ja |
dc.publisher.alternative | Center for the Promotion of Excellence in Higher Education, Kyoto University | en |
dc.subject | 探究学習 | ja |
dc.subject | 教育と研究の結びつき | ja |
dc.subject | 学士課程教育 | ja |
dc.subject | Inquiry-based learning | en |
dc.subject | Teaching-research nexus | en |
dc.subject | Undergraduate program | en |
dc.subject.ndc | 377 | - |
dc.title | <研究ノート>学士課程教育プログラムへの探究学習の位置づけ --高等教育における探究学習の諸類型の検討を通して-- | ja |
dc.title.alternative | <Notes>The Position of Inquiry-Based Learning in Undergraduate Programs: Examining Different Types of Inquiry-Based Learning in Higher Education | en |
dc.type | departmental bulletin paper | - |
dc.type.niitype | Departmental Bulletin Paper | - |
dc.identifier.ncid | AN10487452 | - |
dc.identifier.jtitle | 京都大学高等教育研究 | ja |
dc.identifier.volume | 25 | - |
dc.identifier.spage | 37 | - |
dc.identifier.epage | 45 | - |
dc.textversion | publisher | - |
dc.sortkey | 04 | - |
dc.address | 京都大学大学院教育学研究科 | ja |
dc.address.alternative | Graduate School of Education, Kyoto University | en |
dcterms.accessRights | open access | - |
dc.identifier.pissn | 1341-4836 | - |
dc.identifier.jtitle-alternative | Kyoto University Researches in Higher Education | en |
出現コレクション: | 25号 |
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