ダウンロード数: 1198

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
R.H.E_025_037.pdf1.21 MBAdobe PDF見る/開く
完全メタデータレコード
DCフィールド言語
dc.contributor.author田中, 孝平ja
dc.contributor.alternativeTanaka, Koheien
dc.contributor.transcriptionタナカ, コウヘイja-Kana
dc.date.accessioned2020-02-05T05:47:38Z-
dc.date.available2020-02-05T05:47:38Z-
dc.date.issued2019-12-01-
dc.identifier.issn1341-4836-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2433/245594-
dc.description.abstractわが国の大学教育において、学士課程教育の後半に卒業論文・卒業研究などの研究活動が設定されることが多い。しかし、学士課程教育の後半になって、学生がいきなり研究活動を行うことは難しい。そのため、学士課程教育全体を通して、研究の要素を取り入れた学習を体系的に実施することが求められる。そこで本稿では、研究の要素を取り入れた学習の1つとして探究学習を取り上げ、その特色や諸類型を検討し、学士課程教育プログラムにおける探究学習の位置づけを考察することを目的にした。その結果、(1)研究との関係、(2)探究の枠組み、(3)問いの設定段階、(4)問いの探究段階という4つの観点から探究学習の類型を整理することができた。また、探究学習を学士課程教育に体系化する方法として、直線型の位置づけとらせん型の位置づけという2種類の考え方を示した。今後の課題は、理論と実践を架橋しながら高等教育における探究学習の理論の精緻化を行っていくことである。ja
dc.description.abstractIn Japanese higher education, many senior students need to submit a final research product such as a graduation thesis. However, it is very difficult for them to write their own papers for the first time once they become seniors. It is therefore important to design systematic learning activities that include elements of research across the whole undergraduate program. This paper focuses on inquiry-based learning, which is learning that includes elements of research, among others. This paper aims to provide an overview of the characteristics and different types of inquiry-based learning, and to examine how inquiry-based learning can be utilized in undergraduate programs. The results show that there are four different perspectives of inquiry-based learning: (1) the emphasis of and relation to research, (2) the creation of a framework for the inquiry, (3) the phase of question formulation, and (4) the phase of question inquiry. Moreover, this paper reveals that there are two types of designs (a linear design and a cyclical design) which currently influence inquiry-based learning in undergraduate programs. Further study is needed to refine the theory of inquiry-based learning in higher education while bridging theory and practice.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isojpn-
dc.publisher京都大学高等教育研究開発推進センターja
dc.publisher.alternativeCenter for the Promotion of Excellence in Higher Education, Kyoto Universityen
dc.subject探究学習ja
dc.subject教育と研究の結びつきja
dc.subject学士課程教育ja
dc.subjectInquiry-based learningen
dc.subjectTeaching-research nexusen
dc.subjectUndergraduate programen
dc.subject.ndc377-
dc.title<研究ノート>学士課程教育プログラムへの探究学習の位置づけ --高等教育における探究学習の諸類型の検討を通して--ja
dc.title.alternative<Notes>The Position of Inquiry-Based Learning in Undergraduate Programs: Examining Different Types of Inquiry-Based Learning in Higher Educationen
dc.typedepartmental bulletin paper-
dc.type.niitypeDepartmental Bulletin Paper-
dc.identifier.ncidAN10487452-
dc.identifier.jtitle京都大学高等教育研究ja
dc.identifier.volume25-
dc.identifier.spage37-
dc.identifier.epage45-
dc.textversionpublisher-
dc.sortkey04-
dc.address京都大学大学院教育学研究科ja
dc.address.alternativeGraduate School of Education, Kyoto Universityen
dcterms.accessRightsopen access-
dc.identifier.pissn1341-4836-
dc.identifier.jtitle-alternativeKyoto University Researches in Higher Educationen
出現コレクション:25号

アイテムの簡略レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。