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タイトル: 1930年代中国におけるモダンガールの身体表象 --女性誌『玲瓏』を中心に--
その他のタイトル: Chinese Modern Girls' Body in 1930s: Focus on the Case of LinLoon
著者: 呉, 桐  KAKEN_name
著者名の別形: WU, Tong
キーワード: モダンガール
半植民地性
女性の身体表象
Modern girl
Semi-colony
The images of female body
発行日: 26-Mar-2020
出版者: 京都大学大学院教育学研究科
誌名: 京都大学大学院教育学研究科紀要
巻: 66
開始ページ: 261
終了ページ: 274
抄録: 1920-1930年代に, 世界規模で生じていた「モダンガール」現象は, 近代社会をジェンダーの視点から考察する際の重要な参照点であった.本稿は, 1930年代の半植民地中国を事例に, 女性自身の視点からモダンガール・イメージの形成と変容を分析することで, 当時の都市女性をとりまくコロニアルな環境と彼女たちの対応を明らかにした.女性誌『玲瓏』のモダンガール・イメージは, 西洋人女性像と日本人女性像の双方が関係するなかで形成された.1930年代半ば頃, 中国の都市女性はスポーツを自分たち自身の解放という文脈に置き換えることでナショナリズムの要請と距離を取りながら, 西洋人モダンガールにも独自の解釈を付与することでコロニアルな眼差しにとらわれることを回避した.一方, 戦争直前に登場した日本人モダンガールについては, それを良妻賢母と結びつけて語ることで時局に対応しようとした.このように, 近代中国の女性主体は多方向なナショナリズムやコロニアリズムとの駆け引きのなかでモダンを追求し, 体現していたのである.
The phenomenon of the "modern girl, " which emerged worldwide during the 1920s and the 1930s, is a significant reference for the study of the modern city from the perspective of gender. This paper analyzes the development of modern girls in China from the perspective of the female self, expounding on women and their strategies in the semi-colonial context. In Linloon Magazine, both Western and Japanese female images were used to depict the modern girl. In the mid-1930s, Chinese urban women attached the physical liberation of women to the national cause, thus holding nationalism off and endowing the Western modern girl with the same discourse logic, disguising the evidence of colonialism. At the same time, the Japanese modern girl, who emerged on the eve of war, was illustrated as "a good wife and loving mother" to address the tense situation of the time. In short, female subjectivity in modern China pursues modernity and displays it in a tug-of-war with nationalism and colonialism.
URI: http://hdl.handle.net/2433/250382
出現コレクション:第66号
参考文献:伊藤, るり; 坂元, ひろ子; バーロウ, タニ・E編. モダンガールと植民地的近代 : 東アジアにおける帝国・資本・ジェンダー. 岩波書店, 2010. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BB01332517
江上, 幸子. "中国の良妻賢母思想と『モダンガール』―一九三〇年代中期の『女は家に帰れ』論争から". 東アジアの国民国家形成とジェンダー : 女性像をめぐって. 青木書店, 2007, p. 289-298. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA82665381
柏木, 博. 欲望の図像学. 未来社, 1986. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BN00712674
Laikwan Pang. The Distorting Mirror: Visual Modernity in China. University of Hawai'i Press, 2007. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BB01424648
Modern Girl Around the World Research Group. "The Modern Girl as Heuristic Device: Collaboration, Connective Comparison, Multidirectional Citation". The Modern Girl Around the World: Consumption, Modernity, and Globalization. Duke University Press Books, 2008, p. n/a. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA88626804
坂本, ひと子. "漫画表象に見る上海モダンガール". モダンガールと植民地的近代:東アジアにおける帝国・資本・ジェンダー. 岩波書店, 2010, p. 117-150. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BB01332517
Shih, Shu-mei. The Lure of the Modern:Writing Modernism in Semicolonial China, 1917-1937. University of California Press, 2001. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA5424424X
バーロウ, タニ・E. "買うということ―一九二〇年代及び三〇年代上海における広告とセクシー・モダンガールのイコン". モダンガールと植民地的近代:東アジアにおける帝国・資本・ジェンダー. 岩波書店, 2010, p. 60-87. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BB01332517
姚玳玫. 文化演繹中的図像 中国近現代文学/美術个案解読. 広東人民出版社, 2010. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BB04587627
姚霏; 智良; 廬荣艶. "大光明電影院与近代上海社会文化". 歴史研究. 2013, p. 115-131. https://chn.oversea.cnki.net/kcms/detail/detail.aspx?FileName=LSYJ201301012&DbName=CJFQ2013
Zhang, Yingjin. Cinema and Urban Culture in Shanghai, 1922-1943. Stanford University Press, 1999. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA44740675
張愛玲. 都市的人生. 湖南文藝出版社, 1993. http://www.worldcat.org/oclc/30390426

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