ダウンロード数: 200

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
eda67_137.pdf2.01 MBAdobe PDF見る/開く
タイトル: Amae and Freedom in Everyday Language: Toward Transcultural Educational Theory
その他のタイトル: 日常語における「甘え」と「自由」 --文化越境的な教育理論の構築に向けて--
著者: TAKAYA, Shoko
著者名の別形: 髙谷, 掌子
キーワード: Amae
freedom
Doi Takeo
research interview
educational theories
甘え
自由
土居健郎
インタビュー調査
教育理論
発行日: 25-Mar-2021
出版者: 京都大学大学院教育学研究科
誌名: 京都大学大学院教育学研究科紀要
巻: 67
開始ページ: 137
終了ページ: 150
抄録: This paper aims to clarify the connection between amae in Japan and freedom in Germany in everyday language and to make suggestions to form a transcultural educational theory with them. The concept of amae was introduced in the book The Anatomy of Dependence, written by Japanese psychiatrist Doi Takeo (1920–2009). According to Doi, amae is peculiar to the everyday language of Japanese, yet common to mankind as a psychological phenomenon that is always at work in the formation of human relationships. However, his suggestion of transcultural adoption of "freedom to amaeru" by the Western world was not based on a sufficient understanding of "freedom" in everyday language in the Western world. This paper attempts to modify and develop this point by a research interview about freedom in everyday language with a German graduate student. By suggesting an alternative interpretation of freedom in childhood through the concept of amae, this paper concludes that amae can provide a third possibility in addition to the possibilities of freedom and constraint in modern educational theory and a point of contact in everyday language for transcultural dialogue on educational theories.
本稿は、日常語における意味での日本での「甘え」とドイツでの「自由」の関係を明らかにし、これらから文化越境的な教育理論を構築するための提言をなすことを目的とする。「甘え」の概念は、精神科医・土居健郎(1920-2009)の著作である『「甘え」の構造』において紹介された。土居は、「甘える自由」という概念を西洋世界においても認めることを提案したが、この文化越境的な提案は、西洋の日常語における「自由」の意味理解に基づくものではなかった。これに対し、本稿は、日常語としての「自由」の意味をドイツ人大学院生へのインタビュー調査によって探求し、「甘え」という概念が子ども期における「自由」の新たな解釈を可能にすることを示す。これによって、「甘え」が近代教育理論における「自由」と「強制」の二項に加えて第三の可能性となりうるとともに、教育理論における文化越境的な対話のための日常語における接点を与えうることを明らかにする。
URI: http://hdl.handle.net/2433/262635
出現コレクション:第67号
参考文献:小林, 隆児; 遠藤, 利彦. 「甘え」とアタッチメント : 理論と臨床. 遠見書房, 2012. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BB10926669
Johnson, Frank A.. Dependency and Japanese socialization : psychoanalytic and anthropological investigations into amae. New York University Press, 1993. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA1951780X
Tobin, Joseph Jay; Wu, David Y. H.; Davidson, Dana H.. Preschool in three cultures : Japan, China, and the United States. Yale University Press, 1989. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA07118807
Hayashi, Akiko; Karasawa, Mayumi; Tobin, Joseph. "The Japanese preschool's pedagogy of feeling: Cultural strategies for supporting young children's emotional development". Ethos. vol. 37, no. 1, 2009, p. 32-49. https://doi.org/10.1111/j.1548-1352.2009.01030.x
Tobin, Joseph Jay; Hsueh, Yeh; 唐澤, 真弓. Preschool in three cultures revisited : China, Japan, and the United States. The University of Chicago Press, 2009. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA90962360
Hayashi, Akiko; Tobin, Joseph Jay. Teaching embodied : cultural practice in Japanese preschools. University of Chicago Press, 2015. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BB20723045
加藤, 和生. Functions and structure of amae : personality-social, cognitive, and cultural psychological approaches. Kyushu University Press, 2005. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA75081824
Niiya, Y.; Ellsworth, P. C.; Yamaguchi, S.. "Amae in Japan and the United States: An exploration of a "culturally unique" emotion.". Emotion. vol. 6, no. 2, 2006, p. 279-295. https://doi.org/10.1037/1528-3542.6.2.279
Rothbaum F; Kakinuma M; Nagaoka R; Azuma H. "Attachment and Amae: Parent—Child Closeness in the United States and Japan ". Journal of Cross-Cultural Psychology. vol. 38, no. 4, 2007, p. 465-486. https://doi.org/10.1177/0022022107302315
平川, 祐弘; 鶴田, 欣也. 「甘え」で文学を解く. 新曜社, 1996. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BN15904307
森田, 伸子. 子どもの時代 : 「エミール」のパラドックス. 新曜社, 1986, p. 177. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BN00276459
山名, 淳. "カントの啓蒙意識に見る「導く」ことの問題". 教育哲学研究. no. 59, 1989, p. 88-101. https://doi.org/10.11399/kyouikutetsugaku1959.1989.88
Tobin, Joseph Jay; Hsueh, Yeh; 唐澤, 真弓. Preschool in three cultures revisited : China, Japan, and the United States. The University of Chicago Press, 2009, p. 128. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA90962360
杉尾 , 浩規. "アタッチメント、「甘え」、自分 : アタッチメントの文化研究における「甘え」の取り扱いに関する一考察 ". 社会と倫理. no. 34, 2019, p. 97-123. http://doi.org/10.15119/00002973
須川, 公央. "「甘え」の教育学のために—「甘え」概念の内包と外延". 「甘え」と「自律」の教育学 : ケア・道徳・関係性. 世織書房, 2015, p. 15-37. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BB18680926
加藤, 和生. Functions and structure of amae : personality-social, cognitive, and cultural psychological approaches. Kyushu University Press, 2005, p. 5-20. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA75081824
Kant, Immanuel. "Lectures on pedagogy". Anthropology, history, and education. Cambridge University Press, 2007, p. 448. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA83993896
Rousseau, J. J.. Émile: or, Concerning Education; Extracts. D. C. Heath And Company, 1889. https://www.gutenberg.org/ebooks/30433
土居, 健郎. 信仰と「甘え」. 春秋社, 1992, p. 25-26. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BN08114202
矢野, 智司. 歓待と戦争の教育学 : 国民教育と世界市民の形成. 東京大学出版会, 2019. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BB2798512X
Biesta, Gert. The beautiful risk of education. Routledge, Taylor & Francis Group, 2016. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BB27252581
土居, 健郎. 精神療法と精神分析. 金子書房, 1961. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BN04693367
土居, 健郎; Bester, John. The anatomy of dependence. Kodansha International, 1981. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA06800397
土居, 健郎. 「甘え」の構造. 弘文堂, 1971. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BN0775286X
土居, 健郎; Herborth, Helga. Amae : Freiheit in Geborgenheit : zur Struktur japanischer Psyche. Suhrkamp, 1982. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA05352596
土居, 健郎. 信仰と「甘え」. 春秋社, 1992. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BN08114202
土居, 健郎. "討論". 「甘え」について考える. 星和書店, 1999, p. 129-136. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA41296193
土居, 健郎. 続「甘え」の構造. 弘文堂, 2001. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BN01093035
土居, 健郎. "Japanese Language as an Expression of Japanese Psychology". Understanding amae : the Japanese concept of need-love : collected papers of Takeo Doi. Global Oriental, 2005, p. 8-13. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA73605731
土居, 健郎. "Japanese Language as an Expression of Japanese Psychology". Western speech. vol. 20, no. 2, 1956, p. 90-96. https://ci.nii.ac.jp/ncid/AA00478806
土居, 健郎. "The Concept of Amae and its Psychoanalytic Implications". Understanding amae : the Japanese concept of need-love : collected papers of Takeo Doi. Global Oriental, 2005, p. 140-148. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA73605731
Doi, Takeo. "The Concept of Amae and its Psychoanalytic Implications". International Review of Psychoanalysis. no. 16, 1989, p. 349-354. https://pep-web.org/browse/document/irp.016.0349a
下司, 晶. "「甘え」と「自律」の教育学のために—道徳の個人性からケアの関係性へ". 「甘え」と「自律」の教育学 : ケア・道徳・関係性. 世織書房, 2015, p. 3-11. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BB18680926
Kant, Immanuel. "Lectures on pedagogy". Anthropology, history, and education. Cambridge University Press, 2007, p. 434-485. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA83993896
加藤, 和生. Functions and structure of amae : personality-social, cognitive, and cultural psychological approaches. Kyushu University Press, 2005. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA75081824
Mattig, Ruprecht. "Transcultural Freedom and Fulfillment of Life: The Impact of 'Japanese Culture' in Otto Friedrich Bollnow's Theory of Übung". Journal of Integrated Creative Studies. vol. 2017, 2017, p. 1-14. http://hdl.handle.net/2433/225142
森田, 伸子. 子どもの時代 : 「エミール」のパラドックス. 新曜社, 1986. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BN00276459
山名, 淳. "カントの啓蒙意識に見る「導く」ことの問題". 教育哲学研究. no. 59, 1989, p. 88-101. https://doi.org/10.11399/kyouikutetsugaku1959.1989.88
柳父, 章. 翻訳語成立事情. 岩波書店, 1982. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BN00672081
Yano, S. "The sense of indebtedness to the dead, education as gift giving: Tasks and limits of post- war pedagogy". Education and the Kyoto School of Philosophy : pedagogy for human transformation. Springer, 2012, p. 221-231. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BB09927857

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。