ダウンロード数: 501

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
R.H.E_027_057.pdf639.48 kBAdobe PDF見る/開く
完全メタデータレコード
DCフィールド言語
dc.contributor.author松尾, 美香ja
dc.contributor.author望月, 雅光ja
dc.contributor.author松下, 佳代ja
dc.contributor.alternativeMatsuo, Mikaen
dc.contributor.alternativeMochizuki, Masamitsuen
dc.contributor.alternativeMatsushita, Kayoen
dc.date.accessioned2022-02-26T08:07:49Z-
dc.date.available2022-02-26T08:07:49Z-
dc.date.issued2021-12-21-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2433/268227-
dc.description第一部 論考ja
dc.descriptionI Articlesen
dc.description.abstract本稿の目的は、大学における冒険教育の教育的意義を明らかにするために、冒険教育の研究動向と課題をまとめることである。まず、冒険教育が野外教育に包含されることを確認し、いくつかの文献で示されている野外教育一般と冒険教育を区別する指標を5つに整理した。あわせて野外教育と冒険教育の歴史を概観し、淵源をたどり、根底にある教育理念を探った。また、大学における冒険教育の実践状況を調べ、その教育効果として、帰属意識、自己効力感、リーダーシップ、グループワークスキルなどの向上を挙げていた。しかしながら、日本の研究では、事前・事後の測定にとどまることが多く、継続的な効果を測定できていないなどの課題があった。さらに、冒険教育の活動の質を高め、学習者の学びを促進させるための冒険教育のモデルや理論を整理し、活動後の教育効果の持続性に関する理論を整理した。どのモデルや理論にもそれぞれ良さがあり限界があるため、組み合わせて利用する必要があることがわかった。ja
dc.description.abstractThe objective of this paper is to identify the trends and issues of adventure education research to understand its educational significance at universities. First, we confirmed that adventure education is included in outdoor education. Then, we organized the indicators that distinguish general field education from adventure education into five categories based on the literature review of previous studies. We also provided an overview of the history of outdoor education and adventure education, traced their origins, and explored their underlying educational philosophies. Results indicate that the implementation of adventure education at universities has several educational effects such as an improved sense of belonging, self-efficacy, leadership, and group work skills. However, upon closer examination of the educational effects of adventure education, issues such as the failure to measure ongoing effects became evident. These issues are due to the fact that assessments are conducted only before and after implementation. The paper then organized adventure education models that are aimed at improving the quality of activities and that facilitate learning. Finally, we proposed a theory that explain the effectiveness of educational effects and confirmed that all models have certain strengths and limitations, and that they need to be used in combination.en
dc.language.isojpn-
dc.publisher京都大学高等教育研究開発推進センターja
dc.publisher.alternativeCenter for the Promotion of Excellence in Higher Education, Kyoto Universityen
dc.rights掲載された論考の著作権は京都大学高等教育研究開発推進センターに属する。ja
dc.subject大学生ja
dc.subject野外教育ja
dc.subject冒険教育ja
dc.subject経験学習ja
dc.subject教育効果の継続性ja
dc.subjectuniversity studentsen
dc.subjectoutdoor educationen
dc.subjectadventure educationen
dc.subjectexperiential learningen
dc.subjectthe durability of educational effectsen
dc.subject.ndc377-
dc.title<研究ノート>大学における冒険教育の教育的意義についての一考察 --冒険教育研究の動向と展望--ja
dc.title.alternative<Notes>Educational Significance of Adventure Education at Universities: Trends and Prospects of Adventure Education Researchen
dc.typedepartmental bulletin paper-
dc.type.niitypeDepartmental Bulletin Paper-
dc.identifier.ncidAN10487452-
dc.identifier.jtitle京都大学高等教育研究ja
dc.identifier.volume27-
dc.identifier.spage57-
dc.identifier.epage67-
dc.textversionpublisher-
dc.sortkey06-
dc.address岡山理科大学教育推進機構ja
dc.address創価大学経営学部ja
dc.address京都大学高等教育研究開発推進センターja
dc.address.alternativeInstitute for the Advancement of Higher Education, Okayama University of Scienceen
dc.address.alternativeFaculty of Business Administration, Soka Universityen
dc.address.alternativeCenter for the Promotion of Excellence in Higher Education, Kyoto Universityen
dc.relation.urlhttp://www.highedu.kyoto-u.ac.jp/publication/#headLine02-
dcterms.accessRightsopen access-
datacite.awardNumber20K02984-
datacite.awardNumber.urihttps://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-20K02984/-
dc.identifier.pissn1341-4836-
dc.identifier.jtitle-alternativeKyoto University Researches in Higher Educationen
jpcoar.funderName日本学術振興会ja
jpcoar.awardTitle冒険教育を活用したカリキュラム埋め込み型の大学適応教育プログラムとアセスメントja
出現コレクション:27号

アイテムの簡略レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。