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jarps_3_46.pdf | 483.9 kB | Adobe PDF | View/Open |
Title: | <Original Research>At the Head of the Table: The TRPG GM as Dramatistic Agent |
Other Titles: | <研究論文>テーブルの上座: 劇作論的なアクターとしてのTRPGゲームマスター |
Authors: | White, William J. ![]() LaLone, Nicolas ![]() Mizer, Nicholas J. ![]() |
Author's alias: | ホワイト, ウィリアム J. ラローン, ニコラス マイザー, ニコラス J. |
Keywords: | Game Master (GM) Kenneth Burke Rhetoric ゲームマスター (GM) ケネス・バーク 修辞学 |
Issue Date: | 30-Sep-2022 |
Publisher: | 日本RPG学研究会 |
Journal title: | RPG学研究 |
Volume: | 3 |
Start page: | 46 |
End page: | 58 |
Abstract: | This paper uses Kenneth Burke's dramatistic approach to examine the way that the tabletop RPG Game Master (GM) is depicted in a number of different TRPG fan discourse sites distributed over time. The result of the analysis is a “rhetoric of the GM” comprising a fourfold typology of understandings of the referee role, labeled as “Fan, ” “Challenger, ” “Grown-Up, ” and “Demiurge, ” based on contingencies of dialogic versus monologic and adversarial versus non-adversarial orientations to the player-GM relationship. 本稿では, ケネス・バークの劇作論的アプローチを用いて, 時系列に分布する様々なTRPGファンの言説サイトにおいて, 卓上RPGのゲームマスター(GM)がどのように描かれているかを検証した. その結果, プレイヤー・GM関係における対話的対単一的, 敵対的対非敵対的な方向性に基づき, 「ファン」「チャレンジャー」「成長した者」「デミウルジ」の>つのタイプに分類されるレフリー役の理解から「レトリック・オブ・ザ・GM(ゲームマスターの修辞学)」を作成することに成功した. |
Rights: | This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. この作品はクリエイティブ・コモンズ表示4.0国際ライセンスの下に提供されています. |
DOI: | 10.14989/jarps_3_46 |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/276510 |
Related Link: | https://jarps.net/journal/issue/view/4 |
Appears in Collections: | Issue 3: The Master with a Thousand Faces: Game Mastering, Organizing, Plotting, and Running Analog Role-Playing Games |

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