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jarps_3_46.pdf | 483.9 kB | Adobe PDF | 見る/開く |
タイトル: | <Original Research>At the Head of the Table: The TRPG GM as Dramatistic Agent |
その他のタイトル: | <研究論文>テーブルの上座: 劇作論的なアクターとしてのTRPGゲームマスター |
著者: | White, William J. https://orcid.org/0000-0002-4418-9998 (unconfirmed) LaLone, Nicolas https://orcid.org/0000-0003-2254-2831 (unconfirmed) Mizer, Nicholas J. https://orcid.org/0000-0002-0399-0148 (unconfirmed) |
著者名の別形: | ホワイト, ウィリアム J. ラローン, ニコラス マイザー, ニコラス J. |
キーワード: | Game Master (GM) Kenneth Burke Rhetoric ゲームマスター (GM) ケネス・バーク 修辞学 |
発行日: | 30-Sep-2022 |
出版者: | 日本RPG学研究会 |
誌名: | RPG学研究 |
巻: | 3 |
開始ページ: | 46 |
終了ページ: | 58 |
抄録: | This paper uses Kenneth Burke's dramatistic approach to examine the way that the tabletop RPG Game Master (GM) is depicted in a number of different TRPG fan discourse sites distributed over time. The result of the analysis is a “rhetoric of the GM” comprising a fourfold typology of understandings of the referee role, labeled as “Fan, ” “Challenger, ” “Grown-Up, ” and “Demiurge, ” based on contingencies of dialogic versus monologic and adversarial versus non-adversarial orientations to the player-GM relationship. 本稿では, ケネス・バークの劇作論的アプローチを用いて, 時系列に分布する様々なTRPGファンの言説サイトにおいて, 卓上RPGのゲームマスター(GM)がどのように描かれているかを検証した. その結果, プレイヤー・GM関係における対話的対単一的, 敵対的対非敵対的な方向性に基づき, 「ファン」「チャレンジャー」「成長した者」「デミウルジ」の>つのタイプに分類されるレフリー役の理解から「レトリック・オブ・ザ・GM(ゲームマスターの修辞学)」を作成することに成功した. |
著作権等: | This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. この作品はクリエイティブ・コモンズ表示4.0国際ライセンスの下に提供されています. |
DOI: | 10.14989/jarps_3_46 |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/276510 |
関連リンク: | https://jarps.net/journal/issue/view/4 |
出現コレクション: | 3号: 千の顔を持つゲームマスター:アナログロールプレイングゲームのゲームマスタリング,主催,作成や運営について |
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