このアイテムのアクセス数: 304
このアイテムのファイル:
ファイル | 記述 | サイズ | フォーマット | |
---|---|---|---|---|
eda69_179.pdf | 1.35 MB | Adobe PDF | 見る/開く |
タイトル: | 1950年前後内モンゴル東部地域における学校教育と民族自治 --興安盟における小学校の「整理と向上」に着目して-- |
その他のタイトル: | Autonomous Perspective on the Development of Elementary Education in the Eastern Part of Inner Mongolia Around 1950: Focusing on the “Organization and Improvement” of Elementary Schools in the Hinggan League |
著者: | 包, 福昇 ![]() |
著者名の別形: | BORJIGIN, Boyandegjirehu Bao, Fusheng |
キーワード: | 内モンゴル自治区 初等教育 民弁学校 民族自治 モンゴル語 Inner Mongolia Primary education community-funded school Ethnic autonomy Mongolian language |
発行日: | 24-Mar-2023 |
出版者: | 京都大学大学院教育学研究科 |
誌名: | 京都大学大学院教育学研究科紀要 |
巻: | 69 |
開始ページ: | 179 |
終了ページ: | 192 |
抄録: | 本稿では、1950年前後の内モンゴル地域における学校教育と民族自治の関係を分析した。1947年に内モンゴル自治政府が成立した後、興安盟をはじめとする内モンゴル東部地域では「思想改造」「正規化」「整理と向上」といった段階で学校教育の整備が成し遂げられた。1949年頃の「正規化」の時代には自治政府も共産主義思想の普及に努める一方で、「民間興学」を奨励して、必要経費の大半を住民が負担する「民弁学校」において教員の選定やモンゴル語教育を含む教育内容・方法について一定の裁量を認めていた。ところが、1950年頃の「整理と向上」段階には「民弁学校」の統廃合を上から強力に進め、「公弁学校」を中心とする体制の形成を急いだり、遊牧地域での管理体制を模索したりした。その結果、モンゴル人社会の不満を招き、その不満への対応として、モンゴル人生徒・青年・知識人への懐柔策が出されることになった。 This paper explores the actual situation of Mongolian language education in the Inner Mongolia region in the 1950s based on the educational situation of the Hinggan League (Chinese: 興安盟) around 1950 as a typical example and by clarifying basic information on school education that was not always accurately recognized. An educational policy named “Organization and Improvement” (整頓与提高) was issued around 1950. The government and the party strengthened the control of the school system and Han nationalism was preserved. As a fundamental problem, a structurally weak position in Mongolian language education had been established. The consolidate on and abolition of elementary schools under the policy helped to strengthen the education system that prioritizes Chinese language and weaken the “community-funded school” (民辦學校) in the management and operation of which Mongolian residents could be involved. The 1950s, which had been evaluated as the “golden age of Chinese ethnic development” should be reconsidered as an era in which the unification of Chinese language education was actually being promoted. |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/281960 |
出現コレクション: | 第69号 |

このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。