このアイテムのアクセス数: 383

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
eda69_207.pdf1.89 MBAdobe PDF見る/開く
完全メタデータレコード
DCフィールド言語
dc.contributor.author袁, 通衢ja
dc.contributor.alternativeYUAN, Tongquen
dc.date.accessioned2023-05-02T02:06:40Z-
dc.date.available2023-05-02T02:06:40Z-
dc.date.issued2023-03-24-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2433/281962-
dc.description.abstract本研究では、言語習得を中心とした授業外自律学習を促すことを可能とするオープン教育資源(OERs)の機能を文献レビューで整理し、これらの機能と「日本語学習のためのOERs」との対応を検討することで、中国の大学における日本語学習者の授業外自律学習を促すOERsの現状と課題を示し、今後のOERs利用の可能性を展望した。その結果、「内容構築」と「利用機能」の観点から自律学習と言語習得に関連する15の機能が整理された。また、「日本語学習のためのOERs」との対応を確認したところ、多く対応している機能とあまり対応していない機能が明らかになった。これらの機能と自律学習や言語習得との関連性からみると、学習課題の計画や遂行および言語知識を理解するための受容的活動において、言語習得を中心とした授業外自律学習を促すOERsの利用可能性が考えられる。しかし、授業外自律学習の自己内省、言語の産出とやり取りなどを促すには限界があると示された。ja
dc.description.abstractThis study compiles the functions of Open Educational Resources (OERs) that can promote out-of-class autonomous learning centered on language acquisition through a literature review and discusses the correspondence between these functions and “OERs for Japanese language learning.” The current status and problems of OERs that promote autonomous learning of Japanese language learners outside the class in Chinese universities are presented, and the possibilities of utilizing OERs are anticipated. The results organized 15 functions related to autonomous learning and language acquisition in terms of “Content Construction” and “Usage Functions.” In addition, by checking the correspondence with the OERs of Japanese language learning, the functions that corresponded more and those that corresponded less were clarified. In terms of the relations between these functions and autonomous learning and language acquisition, it is conceivable that OERs could be used to promote out-of-class autonomous learning in the planning and implementation of learning tasks and receptive activities for obtaining language knowledge. However, there are limitations in promoting self-reflection, language production, and communication in out-of-class autonomous learning.en
dc.language.isojpn-
dc.publisher京都大学大学院教育学研究科ja
dc.publisher.alternativeGraduate School of Education, Kyoto Universityen
dc.subjectオープン教育資源ja
dc.subject授業外自律学習ja
dc.subject言語習得ja
dc.subject利用可能性ja
dc.subject日本語学習者ja
dc.subjectOERsen
dc.subjectOut-of-Class Autonomous Learningen
dc.subjectLanguage Acquisitionen
dc.subjectUtilization Possibilityen
dc.subjectJapanese Language Learnersen
dc.subject.ndc370-
dc.title中国の大学における日本語学習者の授業外自律学習を促すオープン教育資源の現状と利用可能性に関する検討ja
dc.title.alternativeA Study on the Status and Utilization Possibility of Open Educational Resources to Promote Autonomous Learning of Japanese Language Learners Outside the Classroom in Chinese Universitiesen
dc.typedepartmental bulletin paper-
dc.type.niitypeDepartmental Bulletin Paper-
dc.identifier.ncidAA11332212-
dc.identifier.jtitle京都大学大学院教育学研究科紀要ja
dc.identifier.volume69-
dc.identifier.spage207-
dc.identifier.epage220-
dc.textversionpublisher-
dc.sortkey14-
dc.address高等教育学コース博士後期課程2回生ja
dcterms.accessRightsopen access-
dc.identifier.pissn1345-2142-
dc.identifier.jtitle-alternativeKyoto University Research Studies in Educationen
出現コレクション:第69号

アイテムの簡略レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。