このアイテムのアクセス数: 230
このアイテムのファイル:
ファイル | 記述 | サイズ | フォーマット | |
---|---|---|---|---|
2236-02.pdf | 6.99 MB | Adobe PDF | 見る/開く |
タイトル: | Van Aubel's theoremを題材にした数学探究教材の開発 : GeoGebra Classroomを用いた問題を発展的に考える授業の提案 (数学ソフトウェアとその効果的教育利用に関する研究) |
その他のタイトル: | A development of mathematical inquiry materials based on Van Aubel's theorem : Proposal for a class to think developmentally about problems using GeoGebra (Study of Mathematical Software and Its Effective Use for Mathematics Education) |
著者: | 松本, 昌也 ![]() 若尾, 波月 ![]() 清水, 克彦 ![]() |
著者名の別形: | MATSUMOTO, Masaya WAKAO, Hazuki SHIMIZU, Katsuhiko |
キーワード: | Geo Gebra ヴァンオーベルの定理 実験数学 初等幾何 中学図形 合同 |
発行日: | Dec-2022 |
出版者: | 京都大学数理解析研究所 |
誌名: | 数理解析研究所講究録 |
巻: | 2236 |
開始ページ: | 9 |
終了ページ: | 29 |
抄録: | For the teaching of figures in the Department of Mathematics at junior high schools, there is a need for teaching materials that enable students to experimentally investigate the properties of figures and to think about them in an advanced way using ICT. In this study, we developed a teaching material based on van Aubel's theorem. This teaching material is based on a heuristic activity in which students discover properties of figures inductively, and perform specializations and generalizations. In addition, the use of GeoGebra Cassroom is discussed, and suggestions are given regarding the ICT environment for heuristic teaching materials. |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/282946 |
出現コレクション: | 2236 数学ソフトウェアとその効果的教育利用に関する研究 |

このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。