このアイテムのアクセス数: 230

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
2236-02.pdf6.99 MBAdobe PDF見る/開く
タイトル: Van Aubel's theoremを題材にした数学探究教材の開発 : GeoGebra Classroomを用いた問題を発展的に考える授業の提案 (数学ソフトウェアとその効果的教育利用に関する研究)
その他のタイトル: A development of mathematical inquiry materials based on Van Aubel's theorem : Proposal for a class to think developmentally about problems using GeoGebra (Study of Mathematical Software and Its Effective Use for Mathematics Education)
著者: 松本, 昌也  KAKEN_name
若尾, 波月  KAKEN_name
清水, 克彦  KAKEN_name
著者名の別形: MATSUMOTO, Masaya
WAKAO, Hazuki
SHIMIZU, Katsuhiko
キーワード: Geo Gebra
ヴァンオーベルの定理
実験数学
初等幾何
中学図形
合同
発行日: Dec-2022
出版者: 京都大学数理解析研究所
誌名: 数理解析研究所講究録
巻: 2236
開始ページ: 9
終了ページ: 29
抄録: For the teaching of figures in the Department of Mathematics at junior high schools, there is a need for teaching materials that enable students to experimentally investigate the properties of figures and to think about them in an advanced way using ICT. In this study, we developed a teaching material based on van Aubel's theorem. This teaching material is based on a heuristic activity in which students discover properties of figures inductively, and perform specializations and generalizations. In addition, the use of GeoGebra Cassroom is discussed, and suggestions are given regarding the ICT environment for heuristic teaching materials.
URI: http://hdl.handle.net/2433/282946
出現コレクション:2236 数学ソフトウェアとその効果的教育利用に関する研究

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。