このアイテムのアクセス数: 25

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
eda71_029.pdf2.33 MBAdobe PDF見る/開く
タイトル: B. ギャリーンによる「合流言語教育」の理論と実践 --「個人化技法」の変遷に着目して--
その他のタイトル: Theory and Practice of “Confluent Teaching of Foreign Language” by B. Galyean: How “Personal Strategies” Changed
著者: 田野, 茜  KAKEN_name
著者名の別形: TANO, Akane
キーワード: 合流教育
第二言語教育
人間性心理学
「内なる言語」
誘導イメージ
Confluent Education
second language education
humanistic psychology
“Language From Within”
Guided Imagery
発行日: 25-Mar-2025
出版者: 京都大学大学院教育学研究科
誌名: 京都大学大学院教育学研究科紀要
巻: 71
開始ページ: 29
終了ページ: 42
抄録: 本稿は、1970年代初頭の米国において発展したヒューマニズムを基盤とする第二言語教育論の中でも特に、認知的学習と情意的学習を不離一体のものとしてとらえ、言語習得、学習者の内面的認識と成長、相互的対話の実現を目指したB.ギャリーンによる「合流言語教育」の理論と実践を検討するものである。そこでの言語活動がどのように認知と情意の統合を目指していたのかを明らかにするために「合流言語教育」の中核を担う指導方略である「個人化技法」に着目した。一人ひとりの興味関心を認知教材と結びつけることによって、学習者の内発的動機付けを促し、他者との対話を経ながら、認知教材から得られた気づきをもとに、自己理解を深めようとした。しかし、誘導に含まれる教師のねらいによって学習者の「意識」が捨象される可能性があるという点に限界もあった。
This paper examines the theory and practice of B. Galyean's “Confluent Teaching of Foreign Language, ”a theory of second language education based on humanism that was developed in the USA in the early 1970s, which views cognitive and affective learning as inseparable and aims to realize language acquisition, learners' awareness and growth, and interactive dialogues. To clarify how the language activities in this teaching method aimed to integrate cognition and emotion, this paper focuses on “personal strategies, ” which is the core instructional strategy of “Confluent Teaching of Foreign Language.” By connecting each student's interests with the cognitive materials, the teacher attempted to promote the learners' intrinsic motivation and deepen their self-understanding based on the insights gained from the cognitive materials through dialogues with others. However, there was a limitation in that the “awareness” of the learner could be discarded by the teacher's setting included in the induction.
URI: http://hdl.handle.net/2433/293607
出現コレクション:第71号

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。