このアイテムのアクセス数: 6
このアイテムのファイル:
ファイル | 記述 | サイズ | フォーマット | |
---|---|---|---|---|
eda71_127.pdf | 2.32 MB | Adobe PDF | 見る/開く |
タイトル: | 英語スピーキングパフォーマンスに対するポジティブなフィードバックが認知プロセスに与える影響 --行動及び脳賦活のデータの観点から-- |
その他のタイトル: | The Effect of Positive Feedback about English Speaking on Cognitive Processes: Insights from Behavioural and Brain Activity Data |
著者: | PATERSON, Rebecca Lee |
キーワード: | 外国語不安 中央実行機能 機能的近赤外分光分析法 ポジティブな感情 Foreign language anxiety Executive functions fNIRS Positive emotion |
発行日: | 25-Mar-2025 |
出版者: | 京都大学大学院教育学研究科 |
誌名: | 京都大学大学院教育学研究科紀要 |
巻: | 71 |
開始ページ: | 127 |
終了ページ: | 140 |
抄録: | 不安は外国語を話すなどの認知活動を担う重要な中央実行機能プロセスを妨げる一方,ポジティブな感情がそれらを促進するとされている.そういった感情は外国語不安の解消法として望ましいと考えられるが,外国語スピーキングの文脈でどのような役割を果たすかはまだ明らかにされていない.本研究では,ポジティブなフィードバックによる認知的効果を中央実行機能の測定により明らかにするために,ストループ課題のパフォーマンスと両側前頭前野背外側皮質(DLPFC)の血流変動を測定し,実験群と対照群の指標を比較した.その結果,スピーキングに対するポジティブなフィードバックを受けた実験群は,対照群と比較して,ストループ課題のパフォーマンスが改善されることが示された.さらに,ポジティブなフィードバックは,ストループ課題中のl-DLPFC の賦活を増加させ,認知資源の利用可能性を高めるという理論を支持する結果が得られた. Anxiety is known to disrupt vital executive function processes responsible for cognitive activities, such as speaking a foreign language, while positive emotions such as happiness and enjoyment have been reported to promote them, making them a desirable strategy to tackle foreign language anxiety (FLA). However, it is still unclear how positive emotions may benefit anxious FL learners in the context of a speaking task. This study was performed to shed light on this uncertainty by first focusing on the cognitive effects of positive emotion in the form of positive feedback. This study compared performance in a Stroop task and hemodynamic activity in both the left and right dorsolateral prefrontal cortexes (l-/r-DLPFC) between an experimental group receiving positive feedback and a control group with no such positive feedback. Positive emotion was shown to promote improved cognitive task performance in Japanese participants who received a positive comment about their performance compared to the controls. The results suggested that positive feedback may increase activity in the l-DLPFC during the Stroop task, supporting suggestion of increased cognitive resource availability. |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/293614 |
出現コレクション: | 第71号 |

このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。