このアイテムのアクセス数: 36
このアイテムのファイル:
ファイル | 記述 | サイズ | フォーマット | |
---|---|---|---|---|
eda71_335.pdf | 4.24 MB | Adobe PDF | 見る/開く |
タイトル: | 教育政策の実施過程における「回避・復元傾向」を生み出す教員の意識 --教育の情報化とカリキュラム・マネジメントに関する文献調査をもとに-- |
その他のタイトル: | Teachers' Consciousness that Creates “Avoidance and Restoration Tendencies” in the Implementation Process of Educational Policies: Based on a Literature Review of Educational Informatization and Curriculum Management |
著者: | 開沼, 太郎 ![]() 山迫, 花寧 ![]() 岡澤, 節 ![]() |
著者名の別形: | KAINUMA, Taro YAMASAKO, Sumire OKAZAWA, Setsu |
キーワード: | 教育の情報化 カリキュラム・マネジメント 回避・復元傾向 educational informatization curriculum management avoidance and restoration tendencies |
発行日: | 25-Mar-2025 |
出版者: | 京都大学大学院教育学研究科 |
誌名: | 京都大学大学院教育学研究科紀要 |
巻: | 71 |
開始ページ: | 335 |
終了ページ: | 359 |
抄録: | 行政が学校に柔軟な変化を求めるのに対し、学校には変化を避けようとする回避傾向・変化前に戻ろうとする復元傾向(回避・復元傾向)がみられる。本研究では、1人1台端末とカリキュラム・マネジメントに対する教員の意識を扱った文献資料の検討を通じ、回避・復元傾向について考察した。結果、回避・復元傾向に影響する教員の意識には「負担」と「価値」の2つの方向性があると確認できた。ただしこの2つは完全に二分できるものではなく、一部の要素は双方に影響を与える可能性がある。両政策に関する教員の意識においては、「目的」と「手段」の混在を共通点として指摘できる。教育の情報化については、目指す授業の方向性(目的)に応じたツール(手段)のあり方という関係性がより明確に意識される可能性があるのに対し、カリキュラム・マネジメントの理解や解釈に対する「曖昧さ」がもたらす混同は、対照的に意識の変化にはつながりにくいと考えられる。 While the administration demands flexible change from schools, schools show an avoidance tendency to avoid change and a restoration tendency to revert to their previous state (avoidance/restoration tendency). This study examined the avoidance/restoration tendency through analysis of the literature focusing on teachers' attitudes toward one-device-per-student initiatives and curriculum management. The results indicated that teachers' attitudes influencing avoidance and restoration tendencies can be divided into two categories: “burden” and “value.” However, they are not completely exclusive, and some elements may affect both. In terms of faculty awareness of both policies, there is a mixture of “ends” and “means” as commonalities. With regard to the informatization of education, there is a possibility of a clearer awareness of the relationship between the tools (means) in accordance with the aim of teaching (purpose), whereas the confusion caused by “ambiguity” in the understanding and interpretation of curriculum management is unlikely to lead to a change in awareness. |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/293628 |
出現コレクション: | 第71号 |

このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。