このアイテムのアクセス数: 6
このアイテムのファイル:
ファイル | 記述 | サイズ | フォーマット | |
---|---|---|---|---|
JHF_1_21.pdf | 884.14 kB | Adobe PDF | 見る/開く |
タイトル: | 芸術における技能の修得・習熟・伝承過程の再構築 --G. ベイトソンのコミュニケーション理論と〈優美〉概念を軸に-- |
その他のタイトル: | Reconstruction of the Process of Acquisition, Mastery, and Transmission of Skills in the Arts: With G. Bateson's Communication Theory and the Concept of `Grace' |
著者: | 堀, 雄紀 ![]() |
著者名の別形: | HORI, Yuki |
発行日: | 15-Mar-2024 |
出版者: | 京都大学大学院教育学研究科教育・人間科学講座教育哲学研究室 |
誌名: | 人間形成研究 : 京都大学大学院教育学研究科教育哲学研究室紀要 |
巻: | 1 |
開始ページ: | 21 |
終了ページ: | 34 |
抄録: | The purpose of this paper is to develop a coherent framework for analysing the phenomena of acquisition, mastery, and transmission of traditional artistic skills using G. Bateson's communication theory and the concept of `grace'. The paper reorganises the basic concepts of Bateson's epistemology and communication theory, leading to a structural model of the `mind', in which selfcorrective communication circuits are hierarchically stacked. This paper identifies the purpose of art as the quest of `grace', or the integration of multiple levels of the mind, with consciousness at one pole and unconsciousness at the other. This opens up the possibility of analysing and explaining at a high level of abstraction the phenomena observed in the process of acquiring, mastering, and transmitting skills in the arts. |
著作権等: | 本誌に掲載された論文等の著作権については、本研究室に帰属する。 |
DOI: | 10.14989/294726 |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/294726 |
関連リンク: | https://philoe.educ.kyoto-u.ac.jp/ |
出現コレクション: | 第1号 |

このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。