ダウンロード数: 1206

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
53_419.pdf778.76 kBAdobe PDF見る/開く
タイトル: エコロジカルな生涯学習の可能性 : G.ベイトソンのコミュニケーション論を契機として
その他のタイトル: A possibility of ecological lifelong learning : taking the Gregory Bateson's communication theory as opportunity
著者: 安川, 由貴子  KAKEN_name
著者名の別形: Yasukawa, Yukiko
発行日: 31-Mar-2007
出版者: 京都大学大学院教育学研究科
誌名: 京都大学大学院教育学研究科紀要
巻: 53
開始ページ: 419
終了ページ: 431
抄録: 本稿では、グレゴリー・ベイトソン(1904-1980)の展望する「エコロジー」に関わる概念に着目してそれらを整理し、そのエコロジカルな考え方を生涯学習の実践へとつなげていく手掛かりを得ることを目的としている。
In Gregory Bateson's communication theory, the idea of ecology prevails here and there. I have studied about Gregory Bateson, especially from "the logical categories of leaning and communication". But it was still difficult for me to understand profoundly. So my challenge in this paper was to clearly present the idea of ecology by Bateson clearly and to rethink it from the perspective of learning theory. I am assured that these two themes are very related. In fact the idea of ecology by Bateson meant the idea of "ecology of mind". It means the cybernetic system, including people, society and environment. And they are corelated with one another. Bateson criticized dualism, because separating mind and body bring cuts into our relational system. We are not machines; we live in a living world. I could show a parallel relationship between the upper category of learning (Learning III) and the idea of "ecology of mind" especially in "the sacred" level. Considering how we can rethink Bateson's learning categories totally from the epistemology based on Bateson's idea, "ecology of mind" is an important practice for our lifelong leaning.
URI: http://hdl.handle.net/2433/44018
出現コレクション:第53号

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。