ダウンロード数: 4836
このアイテムのファイル:
ファイル | 記述 | サイズ | フォーマット | |
---|---|---|---|---|
eda050_253.pdf | 674.07 kB | Adobe PDF | 見る/開く |
タイトル: | 幼児の自己調整機能に及ぼすルールの使用と社会的文脈の影響 |
その他のタイトル: | Influences of Rule Use and Social Context on Self-regulation of Young Children |
著者: | 鈴木, 亜由美 ![]() |
著者名の別形: | Suzuki, Ayumi |
発行日: | 31-Mar-2004 |
出版者: | 京都大学大学院教育学研究科 |
誌名: | 京都大学大学院教育学研究科紀要 |
巻: | 50 |
開始ページ: | 253 |
終了ページ: | 264 |
抄録: | This paper reviews research on self-regulation in young children. There have been many cognitive developmental studies on self-regulation in young children, focusing on the ability of rule use. They have found a developmental transition in young childhood. However, self-regulatory behaviors in real social situations are different from those observed in cognitive tasks, since they are influenced by social context. We discuss the developmental trends of rule use in cognitive tasks as well as the difficulty of impulse regulation in the "delay of gratification" and "resistance to temptation" tasks. The author proposes models to explain the relationship between the ability of rule use and self-regulation in social and interpersonal situations. |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/57520 |
出現コレクション: | 第50号 |
![](/dspace/image/articlelinker.gif)
このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。