このアイテムのアクセス数: 3563

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
eda051_357.pdf919.51 kBAdobe PDF見る/開く
タイトル: 子どもの心的理解の発達を支えるものとは : 養育者の敏感性及びmind-mindednessの役割
その他のタイトル: Rethinking the role of maternal sensitivity and mind-mindedness in the development of child's mind-understanding
著者: 篠原, 郁子  KAKEN_name
著者名の別形: Shinohara, Ikuko
発行日: 31-Mar-2005
出版者: 京都大学大学院教育学研究科
誌名: 京都大学大学院教育学研究科紀要
巻: 51
開始ページ: 357
終了ページ: 370
抄録: It has been reported that the understanding of the internal world is evolved and achieved in a child's context of social relationships. Especially, it is accepted that the relationship with parents in infancy has a central function in the development of mind- understanding. In this paper, I first review various studies on early social relationships and the child's performance of mind-understanding such as 'theory of mind' tasks. Second, I describe the importance of the interaction, which a parent focuses on the infant's mental state. Then I point out two kinds of parent's roles; "sensitivity"--the ability to read and interpret an infant's mental state appropriately, and "mind-mindedness"--the proclivity to attribute an internal state to the infant and to treat him/her as an individual with a mind of his/her own. Finally, I suggest the requirement of an empirical investigation to reveal how each of them can contribute towards the infant's development.
URI: http://hdl.handle.net/2433/57539
出現コレクション:第51号

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。