ダウンロード数: 480

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
R.H.E_019_025.pdf714.94 kBAdobe PDF見る/開く
タイトル: <実践報告>学生の主体的学びの確立に向けた授業方法の改善 : 教養ゼミへのPBLの導入
その他のタイトル: <Reports>Improvement of Teaching Method for Active Learning : Introducting Problem-Based Learning to First-Year Seminar
著者: 吉田, 香奈  KAKEN_name
小澤, 孝一郎  KAKEN_name
於保, 幸正  KAKEN_name
古澤, 修一  KAKEN_name
西堀, 正英  KAKEN_name
田地, 豪  KAKEN_name
著者名の別形: YOSHIDA, Kana
OZAWA, Koichiro
OHO, Yukimasa
FURUSAWA, Shuichi
NISHIBORI, Masahide
TAJI, Tsuyoshi
キーワード: 教養ゼミ
PBL
問題基盤型学習
アクティブラーニング
FD
First-year seminar
PBL
Problem-based Learning
Active Learning
Faculty Development
発行日: 1-Dec-2013
出版者: 京都大学高等教育研究開発推進センター
誌名: 京都大学高等教育研究
巻: 19
開始ページ: 25
終了ページ: 36
抄録: Problem-based learning (PBL) is one of the active and self-directed learning methods. At Hiroshima University, the first-year seminar in liberal arts education was recommended to introduce the PBL teaching method for developing students' problem-finding and solving skills, as well as their communication and discussion skills. Since 2010, PBL course materials are being developed and disseminates through the faculty development workshops. Thus far, 5 of 11 faculties have systematically introduced PBL to the first-year seminar. In this article, we examine the historical background of PBL introduction to the first-year seminar, the implementation methods, content of course materials and faculty development workshops, and the outcomes and problems. As a result of this study, we found statistically significant differences between PBL and non PBL classes in terms of students' learning outcomes, specifically problem-finding skills and diversity of perspectives.
URI: http://hdl.handle.net/2433/185764
出現コレクション:19号

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。