このアイテムのアクセス数: 846

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
eda64_015.pdf1.71 MBAdobe PDF見る/開く
タイトル: インドネシアにおける自律的学校運営が学力に与える影響 -- PISAを用いたマルチレベル分析--
その他のタイトル: Influence of School-Based Management on Student Achievement in Indonesia: Multilevel Analyses Using PISA Surveys
著者: 島田, 健太郎  KAKEN_name
著者名の別形: SHIMADA, Kentaro
キーワード: 教育生産関数分析
インドネシア
学校効果
マルチレベル分析
Education production function
Indonesia
School effectiveness
Multilevel analysis
発行日: 30-Mar-2018
出版者: 京都大学大学院教育学研究科
誌名: 京都大学大学院教育学研究科紀要
巻: 64
開始ページ: 15
終了ページ: 27
抄録: 本稿の目的は、PISAインドネシアを用いた学力の規定要因分析を行うことによって、より効果的な学校運営・学習改善のために取るべき方策を検討することである。先行研究を見る限り、インドネシアを事例に最新のデータを用いた学校効果の分析は管見の限り見当たらない。本研究の成果は同様の問題を抱え、教育の質の格差是正に取り組む東南アジア諸国への政策的示唆が期待される。PISA2015年のデータを用いて、重回帰・マルチレベル分析を行なった結果、インドネシアの公立校における学校の自律性と学力は負の相関があることが分かった。
This paper examines the means of improving school management and academic performance in secondary school in Indonesia using a PISA survey. Few recent studies have examined school effectiveness using the latest international assessment in Indonesia. The findings of this study are expected to provide insight to narrow the gap of academic performance, especially for neighboring countries faced with similar issues. After estimating the results of multiregression and multilevel linear regression analyses using the latest PISA 2015, this study showed that school autonomy is negatively associated with academic performance. The negative association of public schools in Indonesia can be explained by larger share of rural schools with weak management capacity, compared to urban schools with strong management capacity.
URI: http://hdl.handle.net/2433/231333
出現コレクション:第64号
参考文献:小川, 啓一; 中室, 牧子. "教育生産関数推計と費用効果分析 : ベトナムを事例に". 国際協力論集. vol. 18, no. 2, 2009, p. 64. https://cir.nii.ac.jp/crid/1390290699904022016
pca. Stata manual. pca, [2023].
小川, 啓一; 中室, 牧子. "教育生産関数推計と費用効果分析 : ベトナムを事例に". 国際協力論集. vol. 18, no. 2, 2009, p. 49-79. https://cir.nii.ac.jp/crid/1390290699904022016
川口, 俊明. "マルチレベルモデルを用いた「学校の効果」の分析". 教育社会学研究. vol. 84, 2009, p. 165. https://www.jstage.jst.go.jp/article/eds/84/0/84_165/_article/-char/ja/
澤田, 康幸. "第3章 経済学からのアプローチ". 国際教育開発論 : 理論と実践. 有斐閣, 2005, p. 61-79. https://www.yuhikaku.co.jp/books/detail/4641076979
戸井, 敦子; 牟田, 博光. "インドネシア前期中等教育における地方分権化の影響教育環境と教育成果に関する因果モデルによる評価". 日本評価研究. vol. 6, no. 1, 2006, p. 71-83. https://cir.nii.ac.jp/crid/1390282680340574592
中矢, 礼美. "インドネシアにおける自律的学校経営に関する考察". 国際教育協力論集. vol. 8, no. 2, 2005, p. 51-62. https://doi.org/10.15027/34231
服部, 美奈. "第8章 インドネシア : 地方分権化のなかの基礎教育支援". 途上国における基礎教育支援 下. 学文社, 2008, p. 217-249. https://www.gakubunsha.com/book/b242619.html
薮田, みちる. インドネシアにおける中学校の教員の質の現状と課題. 国際開発センター , 2010.
Indonesia’s PISA results show need to use education resources more efficiently. PT Bina Media Tenggara, no. The Jakarta Post, December 18 (Accessed on 2017/6/23) , 2016.
Bruns, Barbara; Filmer, Deon; Patrinos, Harry Anthony. Making Schools Work. The World Bank, 2011. https://openknowledge.worldbank.org/entities/publication/c40a5b98-3bfd-537a-b080-85d1185dca63/full
Duncan, Christopher R.. "Mixed Outcomes : The Impact of Regional Autonomy and Decentralization on Indigenous Ethnic Minorities in Indonesia". Development and Change. vol. 38, no. 4, 2007, p. 711-733. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1467-7660.2007.00430.x
Glewwe, P.; Lambert, S.. "Education Production Functions  : Evidence from Developing Countries". International Encyclopedia of Education. Elsevier, 2010, p. n/a. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-815391-8.00015-X
Hanushek, Eric A; Link, Susanne; Woessmann, Ludger. "Does School Autonomy Make Sense Everywhere? Panel Estimates from PISA". National Bureau of Economic Research Working Paper Series. 2012, p. n/a. https://doi.org/10.1016/j.jdeveco.2012.08.002
Leer, Jane. "After the Big Bang: Estimating the effects of decentralization on educational outcomes in Indonesia through a difference-in-differences analysis". International Journal of Educational Development. vol. 49, 2016, p. 80-90. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2016.02.005
Organisation for Economic Co-operation and Development. Education in Indonesia : rising to the challenge. OECD, ADB, 2015. https://doi.org/10.1787/9789264230750-en
Organisation for Economic Co-operation and Development. PISA data analysis manual : SPSS. OECD, 2009. https://doi.org/10.1787/9789264056275-en
OECD. PISA 2015 Results in Focus. OECD Publishing, 2016. https://doi.org/10.1787/aa9237e6-en
Organisation for Economic Co-operation and Development. Education in Indonesia : rising to the challenge. OECD, ADB, 2015. https://doi.org/10.1787/9789264230750-en
United Nations. Sustainable Development Goals: 17 Goals to Transform Our World. United Nations, 2017. https://www.un.org/en/exhibits/page/sdgs-17-goals-transform-world
Santibáñez, L.. School-based management effects on educational outcomes : a literature review and assessment of the evidence base. Documento de trabajo, 2006.
World Bank. World Bank and Education in Indonesia, . World Bank, 2014. https://www.worldbank.org/en/country/indonesia/brief/world-bank-and-education-in-indonesia

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。