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Title: <研究ノート>大学における冒険教育の教育的意義についての一考察 --冒険教育研究の動向と展望--
Other Titles: <Notes>Educational Significance of Adventure Education at Universities: Trends and Prospects of Adventure Education Research
Authors: 松尾, 美香  KAKEN_name
望月, 雅光  KAKEN_name
松下, 佳代  KAKEN_name
Author's alias: Matsuo, Mika
Mochizuki, Masamitsu
Matsushita, Kayo
Keywords: 大学生
野外教育
冒険教育
経験学習
教育効果の継続性
university students
outdoor education
adventure education
experiential learning
the durability of educational effects
Issue Date: 21-Dec-2021
Publisher: 京都大学高等教育研究開発推進センター
Journal title: 京都大学高等教育研究
Volume: 27
Start page: 57
End page: 67
Abstract: 本稿の目的は、大学における冒険教育の教育的意義を明らかにするために、冒険教育の研究動向と課題をまとめることである。まず、冒険教育が野外教育に包含されることを確認し、いくつかの文献で示されている野外教育一般と冒険教育を区別する指標を5つに整理した。あわせて野外教育と冒険教育の歴史を概観し、淵源をたどり、根底にある教育理念を探った。また、大学における冒険教育の実践状況を調べ、その教育効果として、帰属意識、自己効力感、リーダーシップ、グループワークスキルなどの向上を挙げていた。しかしながら、日本の研究では、事前・事後の測定にとどまることが多く、継続的な効果を測定できていないなどの課題があった。さらに、冒険教育の活動の質を高め、学習者の学びを促進させるための冒険教育のモデルや理論を整理し、活動後の教育効果の持続性に関する理論を整理した。どのモデルや理論にもそれぞれ良さがあり限界があるため、組み合わせて利用する必要があることがわかった。
The objective of this paper is to identify the trends and issues of adventure education research to understand its educational significance at universities. First, we confirmed that adventure education is included in outdoor education. Then, we organized the indicators that distinguish general field education from adventure education into five categories based on the literature review of previous studies. We also provided an overview of the history of outdoor education and adventure education, traced their origins, and explored their underlying educational philosophies. Results indicate that the implementation of adventure education at universities has several educational effects such as an improved sense of belonging, self-efficacy, leadership, and group work skills. However, upon closer examination of the educational effects of adventure education, issues such as the failure to measure ongoing effects became evident. These issues are due to the fact that assessments are conducted only before and after implementation. The paper then organized adventure education models that are aimed at improving the quality of activities and that facilitate learning. Finally, we proposed a theory that explain the effectiveness of educational effects and confirmed that all models have certain strengths and limitations, and that they need to be used in combination.
Description: 第一部 論考
I Articles
Rights: 掲載された論考の著作権は京都大学高等教育研究開発推進センターに属する。
URI: http://hdl.handle.net/2433/268227
Related Link: http://www.highedu.kyoto-u.ac.jp/publication/#headLine02
Appears in Collections:27号

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