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タイトル: 複合メディア環境における「小資文化」の生産体制の整備 --1980年代のエリート大学生のメディア進出に着目して--
その他のタイトル: The Completion of Productive System of Xiaozi Culture on the Complex Media Environment: Focus on the Foray into Media Industry of 1980s’ Elite College Students
著者: 呉, 江城  KAKEN_name
著者名の別形: WU, Jiangcheng
キーワード: 「小資文化」
複合メディア環境
メディア産業
Xiaozi Culture
a complex media environment
media industry
発行日: 25-Mar-2022
出版者: 京都大学大学院教育学研究科
誌名: 京都大学大学院教育学研究科紀要
巻: 68
開始ページ: 137
終了ページ: 150
抄録: 本稿は都市新中間層のメディア文化である「小資文化」の生成条件に注目する。先行研究の不足を補い、1990年代以降の中国の複合メディア環境を背景に、「小資文化」を生産するメディア構造におけるエリート大学生の動向を分析する。考察した結果、中産階層的雑誌・新聞を主役に、脇役としてのインターネット、受け皿としての「小資」図書からなる「小資文化」の生産体制の構造が明らかになった。「小資文化」の生産体制は都市新中間層的文化を商品とする文化生産を行っている。また、「小資文化」の生産体制におけるエリート大学生は、メディア進出を通して知識人文化を都市新中間層向けに商品化するという役割も浮き彫りになった。
This research investigated the generating conditions of Xiaozi Culture, which is considered the new middle-class culture in modern China. Filling the gap of overlook on a complex media environment in previous research, we analyzed the movement and activities of the 1980s’ elite college students who became most of the media producers and produced Xiaozi culture since 1990s. The productive system of Xiaozi Culture which is made up of middle-class newspapers/magazines, Internet, and Xiaozi books was illuminated. Newspapers/magazines center on the system with Internet functioning as their supplement and Xiaozi books functioning as a receptor. The system is commercialized not only because of the industrialization of the media industry but also due to the foray into the media industry of the 1980s’ elite college students. They commercialized the anti-commercial culture which originates from intellectuals and transformed it into middle-class culture with the cultural capital that they acquired during the 1980s.
URI: http://hdl.handle.net/2433/269506
出現コレクション:第68号

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