このアイテムのアクセス数: 383
このアイテムのファイル:
ファイル | 記述 | サイズ | フォーマット | |
---|---|---|---|---|
eda69_207.pdf | 1.89 MB | Adobe PDF | 見る/開く |
タイトル: | 中国の大学における日本語学習者の授業外自律学習を促すオープン教育資源の現状と利用可能性に関する検討 |
その他のタイトル: | A Study on the Status and Utilization Possibility of Open Educational Resources to Promote Autonomous Learning of Japanese Language Learners Outside the Classroom in Chinese Universities |
著者: | 袁, 通衢 ![]() |
著者名の別形: | YUAN, Tongqu |
キーワード: | オープン教育資源 授業外自律学習 言語習得 利用可能性 日本語学習者 OERs Out-of-Class Autonomous Learning Language Acquisition Utilization Possibility Japanese Language Learners |
発行日: | 24-Mar-2023 |
出版者: | 京都大学大学院教育学研究科 |
誌名: | 京都大学大学院教育学研究科紀要 |
巻: | 69 |
開始ページ: | 207 |
終了ページ: | 220 |
抄録: | 本研究では、言語習得を中心とした授業外自律学習を促すことを可能とするオープン教育資源(OERs)の機能を文献レビューで整理し、これらの機能と「日本語学習のためのOERs」との対応を検討することで、中国の大学における日本語学習者の授業外自律学習を促すOERsの現状と課題を示し、今後のOERs利用の可能性を展望した。その結果、「内容構築」と「利用機能」の観点から自律学習と言語習得に関連する15の機能が整理された。また、「日本語学習のためのOERs」との対応を確認したところ、多く対応している機能とあまり対応していない機能が明らかになった。これらの機能と自律学習や言語習得との関連性からみると、学習課題の計画や遂行および言語知識を理解するための受容的活動において、言語習得を中心とした授業外自律学習を促すOERsの利用可能性が考えられる。しかし、授業外自律学習の自己内省、言語の産出とやり取りなどを促すには限界があると示された。 This study compiles the functions of Open Educational Resources (OERs) that can promote out-of-class autonomous learning centered on language acquisition through a literature review and discusses the correspondence between these functions and “OERs for Japanese language learning.” The current status and problems of OERs that promote autonomous learning of Japanese language learners outside the class in Chinese universities are presented, and the possibilities of utilizing OERs are anticipated. The results organized 15 functions related to autonomous learning and language acquisition in terms of “Content Construction” and “Usage Functions.” In addition, by checking the correspondence with the OERs of Japanese language learning, the functions that corresponded more and those that corresponded less were clarified. In terms of the relations between these functions and autonomous learning and language acquisition, it is conceivable that OERs could be used to promote out-of-class autonomous learning in the planning and implementation of learning tasks and receptive activities for obtaining language knowledge. However, there are limitations in promoting self-reflection, language production, and communication in out-of-class autonomous learning. |
URI: | http://hdl.handle.net/2433/281962 |
出現コレクション: | 第69号 |

このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。