ダウンロード数: 1847

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
01_kino.pdf703.43 kBAdobe PDF見る/開く
タイトル: 教員と学生による双方向型授業 - 多人数講義系授業のパラダイムの転換を求めて
その他のタイトル: Classes Engaging Both Teacher and Students: Toward Conversion of the Educational Paradigm of the Large-scale Lecture Class
著者: 木野, 茂  KAKEN_name
著者名の別形: Kino, Shigeru
キーワード: 双方向型授業
講義系授業
多人数クラス
学生参加型授業
能動的学習
two-way class
lecture class
large-scale class
student-centered class
active learning
発行日: 1-Dec-2009
出版者: 京都大学高等教育研究開発推進センター
誌名: 京都大学高等教育研究
巻: 15
開始ページ: 1
終了ページ: 12
抄録: In the United States, where higher education reached a universal stage earlier than in Japan, conversion of the educational paradigm was advocated around 1990 and cooperative learning has been practiced noting that classes tackled cooperatively by students are most effective. However, knowledge instruction in only one direction—the traditional lecture class—is still the form most commonly used in Japan. This paper first introduces some background on how the prototype of a two-way class suited the period 1970–90 in Japan, and looks at the current state of the two-way class after Japan's university educational reforms in 1991. Then, using class questionnaires at Ritsumeikan University this paper explores what two-way classes require, and introduces examples of the two-way class format used for large-scale lecture classes, with the author's own practices.
URI: http://hdl.handle.net/2433/97919
出現コレクション:15号

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。