ダウンロード数: 207

このアイテムのファイル:
ファイル 記述 サイズフォーマット 
eda68_315.pdf1.97 MBAdobe PDF見る/開く
タイトル: エコペダゴジー概念は何を提起しているか --R.V.カーン、G.W.ミシアゼク、R.ホンの所論に焦点を合わせて--
その他のタイトル: What is Posed by “Ecopedagogy”?: Focusing on the Theories of R. V. Kahn, G. W. Misiaszek, and R. Hung
著者: 祁, 白麗  KAKEN_name
著者名の別形: QI, Baili
キーワード: エコペダゴジー
環境教育
批判的教育学
Ecopedagogy
Environment Education
Critical Pedagogy
発行日: 25-Mar-2022
出版者: 京都大学大学院教育学研究科
誌名: 京都大学大学院教育学研究科紀要
巻: 68
開始ページ: 315
終了ページ: 328
抄録: 本稿は、R.V.カーン、G.W.ミシアゼク、R.ホンのエコペダゴジー論に着目し、それぞれの考え方を検討し、彼らの異同を探るものである。エコペダゴジーという同じ用語を使いながら、この3者のエコペダゴジー論は、核心となる理論も、理想とする教育実践も大きく異なる。カーンは運動論的アプローチをとっており、社会変革を目指す運動によって社会問題でもある環境問題を解決するエコペダゴジーを提案している。ミシアゼクも、社会問題と環境問題の一体性を論じているが、彼のエコペダゴジー論は様々な批判理論を生かした上でこれらの問題を読み解き、解決することを目指すものである。ホンは、身体主体の哲学前提に基づき、エコフィリア(生態愛)の個人を育てるエコペダゴジー論を展開している。この違いがありながらも、3者とも「人間中心主義からの脱却」、「新しい科学」、「新しい共同性」を探究しており、これらの共通する主題は今日の環境教育研究に示唆を与えるものとなっている。
This paper focuses on the ecopedagogy theories of Richard V. Kahn, Greg William Misiaszek, and Ruyu Hung, introducing their respective approaches and exploring their commonalities and differences. Kahn takes a movement approach, proposing ecopedagogy that solves environmental problems, which are also social issues, through movements for social change. Although Misiaszek also argues for the interrelationship of social and environmental problems, his ecopedagogy theory aims to read and solve these problems ecopedagogically by drawing on various critical theories. Hung’s theory of ecopedagogy is based on the philosophical premise of body-centered subject and cultivating ecophilia in individuals. Despite these differences, all three seek to break away from anthropocentrism, explore a new science and new solidarity, and their common agenda may have implications for environmental education research today.
URI: http://hdl.handle.net/2433/269517
出現コレクション:第68号

アイテムの詳細レコードを表示する

Export to RefWorks


出力フォーマット 


このリポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。